• Døden i bildebøker: En studie av hvordan døden tematiseres i bildebøkene Bestefar er en rev, Ulf er uvel og Annas himmel. 

      Jacobsen, Andreas Sundbø (Master thesis, 2024)
      Målet med min masteroppgave har vært å undersøke hvordan døden kan anvendes som tema i utvalgte bildebøker for barn. Materialet jeg valgte i mitt forskningsarbeid er Bestefar er en rev (2009), av Trond Brænne og Anders ...
    • Helhetslesing som undervisningsramme 

      Govertsen, Synne Cleo Haakonsdatter (Master thesis, 2022)
      Hensikten med studien har vært å se på hvordan lærere ved en utvalgt skole gjennomfører det intensive lesekurset, helhetslesing og hvordan de velger ut hvilke tekster de skal benytte seg av i gjennomføringen. Forskningsmateriale ...
    • Krig og flukt i barnelitteraturen 

      Qvale, Silje; Eiesland, Helene (Master thesis, 2023)
      Målet med vår masteroppgave er å oppfordre lærer til å ta opp vanskelige temaer i undervisningen. Vi har undersøkt hvordan litteraturen tar opp temaet krig og flukt i tre norske bildebøkene Fargene som forsvant (2017), ...
    • Krig og flukt i barnelitteraturen 

      Qvale, Silje; Eiesland, Helene (Master thesis, 2023)
      Målet med vår masteroppgave er å oppfordre lærer til å ta opp vanskelige temaer i undervisningen. Vi har undersøkt hvordan litteraturen tar opp temaet krig og flukt i tre norske bildebøkene Fargene som forsvant (2017), ...
    • Skjønnlitteraturens rolle i livsmestringsundervisningen 

      Fjellheim, Frida Emilie (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg skjønnlitteraturens rolle i lærerens arbeid med å tematisere livsmestring i norskundervisningen. Formålet med oppgaven er å belyse en tilnærming til livsmestring, samt viktigheten av å ...
    • Tegneserieromanens bidrag til visuell tekstkompetanse: En analyse av tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet 

      Johnsen, Helene (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke potensialet tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet skrevet av Michelle Tolo (2020) har i forhold til utviklingen av visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen. ...