Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHustad, Eli
dc.contributor.authorBrødsjø, Vebjørn
dc.contributor.authorSandøy, Benjamin
dc.date.accessioned2022-09-26T16:25:36Z
dc.date.available2022-09-26T16:25:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:113948915:9951027
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021537
dc.description.abstract“Knowledge Management” (KM) er et begrep som handler om å forvalte kunnskap, hvor organisasjoner utformer strategier og initiativer for å anvende kunnskap internt. Kunnskapen kan komme nyansatte til gode når de skal læres opp i hvordan de utfører arbeidsoppgavene sine, dersom denne kunnskapen er tilgjengelig for dem. Forskningsspørsmålet vi stiller oss handler om hvordan store offentlige organisasjoner kan sikre at nyansatte tilegner seg mer relevant kunnskap under opplæringsprosessen til sin stilling. Hensikten med studien er å bidra til å forbedre en prosess hos en reell organisasjon, som også kan være relevant for andre organisasjoner. Vi tar i bruk litteratur om ulike tema som er med på å støtte besvarelsen av forskningsspørsmålet, og vi ser på trekk ved offentlig sektor for å forstå konteksten. Videre ser vi på kunnskapsforvaltning og nære tema som kunnskapsoverføring, initiativer, og ulike typer kunnskap for å få bedre forståelse av konsepter sentralt i forskningsspørsmålet. Vi ser også på organisasjonskultur som ligger i bakgrunn av kunnskapsforvaltning, og som støtter utførelsen av kunnskapsdeling. Samtidig bidrar vår studie til KM-litteraturen med fortolkningsbasert kvalitativ forskning, med en induktiv tilnærming. Skatteetaten er case-organisasjon i denne studien, og datainnsamlingen omfattet semistrukturerte intervjuer med 20 IT-ansatte. Resultatene fra caseanalysen blir sammenlignet med KM-litteraturen for å forstå trender, muligheter og for å foreslå løsninger. Under analysen tar vi i bruk teknikker som kategorisering og sortering for å organisere data, og for å identifisere konsepter og finne sitater. Studien resulterte i flere funn som kan bidra til at nyansatte tilegner seg mer relevant kunnskap i løpet av opplæringsprosessen, hvor relevant kunnskap blir definert som kunnskap som kan brukes for én eller flere gitte situasjoner. Et av de viktigste funnene viser at nyansatte først og fremst burde få tidlig opplæring i konkrete arbeidsoppgaver som er en del av stillingen slik at de kan føle seg mer produktive i starten av ansettelsesperioden. For mye generell kunnskap om organisasjonen i begynnelsen kan virke overveldende, og bør heller komme i mindre porsjoner utover i ansettelsesperioden. Offentlig sektor setter preg på hvordan kunnskap blir forvaltet i Skatteetaten, hvor de ansatte opplever en sterk jobbsikkerhet som bidrar til å skape et lavt konkurranseklima blant de ansatte. Dette fører til en åpenhet og villighet til å samarbeide og dele kunnskap fordi man ikke bekymrer seg for å miste posisjonen sin. En slik åpenhet bidrar også til en lav terskel for å spørre om kollegaer om bistand, og den lave terskelen ser ikke ut til å påvirke negativt på hvor mye kunnskap som blir dokumentert. Studien bidrar med en bekreftelse på at jobbsikkerhet og redusert konkurranseklima bidrar positivt til kunnskapsforvaltning. Studien utformer en definisjon på hva IT-ansatte mener relevant og irrelevant kunnskap er, og gir innsikt i hvorvidt en lav terskel for å spørre kollegaer om bistand påvirker hvor mye kunnskap som blir dokumentert. Avslutningsvis presenteres anbefalinger til Skatteetaten, og forslag til videre forskning.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKunnskapsforvaltning i Skatteetaten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel