dc.description.abstract | Bakgrunn – Digitale tilsyn er en type velferdsteknologi som anbefales av myndighetene å
implementere i kommunehelsetjenesten. Førstelinjeleder har en sentral rolle i slike
prosjekter, da de skal informere helsepersonell om hensikten med innføring av digitale
tilsyn, og tilrettelegge for opplæring og bruk i tråd med regler og forskrifter. Implementering
av digitale tilsyn oppleves ulikt i ulike kommuner, påvirkes av hvordan kommune er
organisert, tilgang på ressurser og økonomiske rammer.
Hensikt og problemstilling – Studien har som hensikt å undersøke hvilke faktorer som bidrar
til å fremme eller hemme implementering av digitale tilsyn, for førstelinjeleder ved
bemannede boliger og institusjoner i kommunehelsetjenesten. Undersøkelsen tar
utgangspunkt i Sittig og Singhs nye sosiotekniske modell, og deres 8 kategorier for å
undersøke samspillet mellom førstelinjeleder (individ), RoomMate-sensor (teknologi) og
kommunen (organisasjon).
Utvalgt og metode – Studien benytter en kvantitativ metode med bruk av
spørreundersøkelse for å undersøke problemstillingen. Utvalget fokuserer på
førstelinjeledere i bemannede boliger eller institusjoner i kommunehelsetjenesten.
Resultat og konklusjon – Lederne var i stor grad fornøyd med brukervennlighet,
funksjonalitet og deres rolle i prosjekt for implementering av RoomMate-sensor på sin
avdeling. På den andre siden kommer det frem at tekniske forhold kan påvirke bruk av
RoomMate-sensor, og lederne fra landkommuner opplevde for eksempel mer problemer
med mobil dekning enn det lederne fra bykommuner gjorde. Det er også avgjørende at
lederen har nok avsatt tid og ressurser i implementeringsfasen. Interkommunalt samarbeid
og møteplasser for ledere kan bidra til erfaringsutveksling for effektiv ressursutnyttelse i
innføringsfasen av RoomMate-sensor.
Nøkkelord – Digitale tilsyn, velferdsteknologi, leder, kommune, prosjekt, prosjektledelse,
RoomMate-sensor. | |