dc.contributor.author | Kivle, Lise Hafskjold | |
dc.date.accessioned | 2015-09-18T06:16:54Z | |
dc.date.available | 2015-09-18T06:16:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/300651 | |
dc.description | Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Forskning på samarbeid mellom elever studerer i stor grad selve elevsamarbeidet, og ønsker å
gi beskrivelser av hva som må til for å få et godt samarbeid mellom elevene eller vilkår for
gode læringsresultater. Problemstillingen i denne undersøkelsen legger didaktisk teori til
grunn, og tar for seg hvordan elevsamarbeidet kan forstås didaktisk. Oppgaven tar
utgangspunkt i danningsdidaktisk tenkning, som vektlegger at innholdet må velges slik at det
kan skape betydning for elevene, i tillegg til teori fra lærings- og undervisningsteoretisk
didaktikk. Undersøkelsen tar form som en casestudie, der direkte observasjon og intervju av
lærere på ungdomstrinnet har blitt gjort med sikte på å finne ut hvordan lærere bruker,
begrunner og vurderer elevsamarbeid i fellesundervisning, og hvordan konteksten påvirker
deres valg. Analysen tar utgangspunkt i Heimann/Schulz-modellen, som vektlegger
undervisningens kompleksitet gjennom seks elementer som læreren må forholde seg til ved
analyse og planlegging. Resultatene viser at elevsamarbeid kan oppleves problematisk for
lærere på ungdomstrinnet. Lærerens vurdering av elevenes forutsetninger for å mestre
samarbeidsformen spiller inn som en viktig faktor. Større prosjekter velges bort til fordel for
mindre gruppearbeid der læreren i større grad styrer prosessen. Rammet inn av
fellesundervisningen kan elevsamarbeidet blir brukt for å skape en god følgbarhet i
undervisningen, og i forlengelsen av klasseromskommunikasjonen kan elevsamarbeidet gi
elevene flere muligheter til å oppleve mening i innholdet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | PED 511 | |
dc.title | Elevsamarbeid En sammenliknende casestudie av fire læreres bruk av elevsamarbeid på ungdomstrinnet | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 72 s. | nb_NO |