Now showing items 21-30 of 30

    • Kommunikasjon i matematikk: En kasusstudie om ungdomsskoleelevers arbeid med lukkede algebraiske oppgaver 

      Fjeldly, Inger Lise Evju (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Tema for denne masteroppgaven er kommunikasjon i matematikk. Den nye læreplanen i faget vektlegger i større grad resonnering, argumentasjon og utforsking enn tidligere. Faget skal bidra til at elevene utvikler ...
    • Dybdelæring og programmering 

      Torsteinson, Gro Vermo (Master thesis, 2022)
      I den nye læreplanen har begrepene dybdelæring og programmering fått større plass enn i tidligere læreplaner. Begge begrepene knyttes opp mot kompetanser elevene trenger i samfunns- og arbeidslivet for det 21. århundre. ...
    • Elevers argumentasjon av egne problemløsningstrategier i matematisk samtale med hverandre 

      Lars Benestad (Master thesis, 2022)
      Hvordan kan arbeid innen kompetanseområdene problemløsning, kommunikasjon og argumentasjon, påvirke den matematiske samtalen mellom elevene i en problemløsningskontekst
    • Lærer, vil du si at dette er en sofistikert matematisk løsning? 

      Løvseth, Marianne (Master thesis, 2022)
      I dette prosjektet har jeg gjennomført aksjonsforskning i egen klasse der utgangspunktet var å teste ut en (for meg) ny måte å gjennomføre skriftlige matematikkprøver på: Hver elev fikk diskutere oppgavene i gruppe med to ...
    • Representasjoner av Funksjoner - Tolkning og Konvertering 

      Storegraven, Roar (Master thesis, 2022)
      Det finnes grunnlag for å si at det matematiske emnet funksjoner er av stor betydning for det enkelte individ, både som et fundamentalt element i videre studier av matematikk, men også for aktiv og kritisk deltakelse i ...
    • Generalisering i geometri med Python 

      Jelstad, Sondre (Master thesis, 2022)
      I denne studien ble åtte niendetrinnelevers generaliseringsarbeid undersøkt gjennom oppgavebaserte intervjuer. Oppgavene bestod av å skrive programmer som tegnet rettvinklede trekanter med Python. Hensikten med studien var ...
    • Modellering som tilnærming til personlig økonomi 

      Nordberg, Bjørn (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Tidlig i min yrkeskarriere som matematikklærer, oppdaget jeg at mange elever ikke kobler skolematematikken opp mot matematikken de møter i hverdagen. Mange av disse vil derfor ikke se relevansen med å lære ulike ...
    • Innføring av algebraisk notasjon 

      Høye, Matthias Solgaard (Master thesis, 2022)
      Masteroppgaven dreier seg om innføring av formell algebraisk notasjon gjennom en funksjonstilnærming til algebra. Forskningen er en kvalitativ studie av elever på åttende trinn (13 år), og forskningen er designet som et ...
    • Kognetive strategier i arbeid med åpne oppgaver 

      Harald Hallin (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven tar for seg elevenes kognitive strategier i arbeidet med åpne oppgaver av typen modellering i faget matematikk. Dette er et område jeg over lengre tid har hatt en interesse for. Jeg har ikke klart å finne ...
    • Produktive helklassesamtaler. En studie av hvordan erfarne læreres kompetanse i å lede produktive helklassesamtaler kan videreutvikles. 

      Larsen, Elin (Master thesis, 2022)
      Helklassesamtalen er en viktig samtaleform i matematikkundervisningen og egner seg godt for å legge til rette for elevdeltakelse og utforskning. En produktiv helklassesamtale skal både fremme og bygge videre på elevenes ...