Browsing Master´s thesis in Didactics of Mathematics for Teachers, experience-based by Title
Now showing items 9-28 of 30
-
Innføring av algebraisk notasjon
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven dreier seg om innføring av formell algebraisk notasjon gjennom en funksjonstilnærming til algebra. Forskningen er en kvalitativ studie av elever på åttende trinn (13 år), og forskningen er designet som et ... -
Introduksjon av funksjoner i matematikkbøker på 8. trinn
(Master thesis, 2024)Sammendrag Funksjoner er et tema som mange elever syntes er krevende. Mange elever har også manglende forståelse for begrepet funksjoner. Elevene blander ofte representasjonene med selve funksjonen. I denne masteroppgaven ... -
Involvering i gruppearbeid
(Master thesis, 2023)Forskningsarbeidets formål er å undersøke hvordan elever arbeider i grupper med utforsking- og problemløsningsoppgaver. Gruppearbeid som undervisningsform stiller flere sosiale krav til deltakerne, som for eksempel å kunne ... -
Kognetive strategier i arbeid med åpne oppgaver
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg elevenes kognitive strategier i arbeidet med åpne oppgaver av typen modellering i faget matematikk. Dette er et område jeg over lengre tid har hatt en interesse for. Jeg har ikke klart å finne ... -
Kommunikasjon i matematikk: En kasusstudie om ungdomsskoleelevers arbeid med lukkede algebraiske oppgaver
(Master thesis, 2022)Sammendrag Tema for denne masteroppgaven er kommunikasjon i matematikk. Den nye læreplanen i faget vektlegger i større grad resonnering, argumentasjon og utforsking enn tidligere. Faget skal bidra til at elevene utvikler ... -
Kommunikasjon i samarbeid om rasjonale tall
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å få mer kunnskap om kommunikasjon i samarbeid blant flerspråklige matematikkelever, nærmere bestemt voksne deltakere som går på grunnskole. I likhet med andre prosessaspekter i matematikk ... -
Likningsomgrepet i lærebøker: Ein kvalitativ innhaldsanalyse som undersøkjer korleis tre lærebøker i matematikk på 7. trinn legg til rette for utvikling av eleven si forståing av likningsomgrepet
(Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i at algebra er eit problemområde for norske elevar, gjennomfører denne masteroppgåva ein kvalitativ innhaldsanalyse for å undersøkja følgjande problemstilling: • Korleis legg tre lærebøker i matematikk ... -
Lærer, vil du si at dette er en sofistikert matematisk løsning?
(Master thesis, 2022)I dette prosjektet har jeg gjennomført aksjonsforskning i egen klasse der utgangspunktet var å teste ut en (for meg) ny måte å gjennomføre skriftlige matematikkprøver på: Hver elev fikk diskutere oppgavene i gruppe med to ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Matematisk modellering i lærebøker og skriftlig eksamen på 10.trinn
(Master thesis, 2024)Mitt utgangspunkt for masterprosjektet var et ønske om å undersøke hvordan kjerneelementenes inntreden i læreplanen påvirker oppgaver gitt ved skriftlig eksamen i matematikk på 10.trinn. Underveis i arbeidet så jeg ... -
Modellering som tilnærming til personlig økonomi
(Master thesis, 2022)Sammendrag Tidlig i min yrkeskarriere som matematikklærer, oppdaget jeg at mange elever ikke kobler skolematematikken opp mot matematikken de møter i hverdagen. Mange av disse vil derfor ikke se relevansen med å lære ulike ... -
Modelleringsarbeid og motivasjon i matematikk En flerkasusstudie med 9.trinnselever
(Master thesis, 2024)Sammendrag Det har alltid vært viktig for meg som lærer å prøve å forstå hva det er som gir elever lyst til å jobbe med et fag. Teorier om motivasjon sier at her spiller både ytre og indre drivkrefter en viktig rolle. ... -
Multiple representasjoner av romfigurer og praktisk undervisningsopplegg Behandlinger og konverteringer - fra teori til praksis
(Master thesis, 2023)I dette masterstudiet lyssettes 9. trinn elevers praktiske gruppesamarbeid om multiple representasjoner av romfigurer. Fokus på elevers representasjonskompetanse finner vi igjen i både LK20, læreplan i matematikk (MAT01-05), ... -
Problemløsning og utforskning på eksamen i P-matte.
(Master thesis, 2024)I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan problemløsning og utforskning er representert på oppgavene gitt til skriftlig eksamen i fagene Matematikk 1P og Matematikk 2P. Dette er praktisk rettet matematikk på ... -
Produktive helklassesamtaler. En studie av hvordan erfarne læreres kompetanse i å lede produktive helklassesamtaler kan videreutvikles.
(Master thesis, 2022)Helklassesamtalen er en viktig samtaleform i matematikkundervisningen og egner seg godt for å legge til rette for elevdeltakelse og utforskning. En produktiv helklassesamtale skal både fremme og bygge videre på elevenes ... -
Programmering i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er programmering i matematikkfaget. Programmeringen har fått betydelig plass i faget etter at Fagfornyelsen trådte i kraft som ny læreplan høsten 2020. Dette medfører faglige og didaktiske ... -
Programmering og algoritmisk tenkning i matematikklærebøker for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)Programmering og algoritmisk tenkning ble innført i matematikk med de nye læreplanene i 2020. Hvordan dette implementeres i de nye lærebøkene er derfor en aktuell problemstilling. Denne studien undersøker hvordan programmering ... -
Representasjoner av Funksjoner - Tolkning og Konvertering
(Master thesis, 2022)Det finnes grunnlag for å si at det matematiske emnet funksjoner er av stor betydning for det enkelte individ, både som et fundamentalt element i videre studier av matematikk, men også for aktiv og kritisk deltakelse i ... -
Tenkende klasserom versus tradisjonelt klasserom
(Master thesis, 2024)I denne erfaringsbaserte masteroppgaven har jeg forsket på forskjeller mellom tradisjonelle klasserom og tenkende klasserom, med vekt på kommunikasjon, normer og elevenes problemløsningskompetanse. Jeg har brukt tidligere ...