Samfunnsøkonomiske konsekvenser ved en økning i avgiftsfri grense Anvendelse av økonomisk teori for å undersøke samfunnsøkonomiske konsekvenser ved en økning i avgiftsfri grense fra 200 til 350 kroner ved netthandel.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298852Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke konsekvenser en økning i avgiftsfri
grense fra 200 til 350 kroner har på norske konsumenters etterspørsel. Vi ønsker også å
undersøke hvilke samfunnsøkonomiske konsekvenser økningen vil kunne føre til i Norge.
Det har vært vanskelig å finne tidligere studier som omhandler dette temaet. Med et lite
undersøkt tema og en endring som trådte i kraft så nylig som 01.01.2015, er det vanskelig å
basere analysen av den finanspolitiske endringen på empirisk data og teori. Oppgaven har
derfor gått ut på å analysere økningen i den avgiftsfrie grensen, basert på velkjente
mikroøkonomiske modeller. Arbeidet med masteroppgaven har vist oss at “enkle” endringer
kan gi store konsekvenser og teoretiske modeller kan hjelpe oss å forstå og forklare en
kompleks økonomisk problemstilling som dette. Vi har utvidet og tilpasset kjente økonomiske
modeller for å bedre kunne forklare konsumentenes handlinger ved en økning i avgiftsfri
grense i Norge.
Vi har utvidet en Bertrand oligopolmodell med differensierte produkter ved å legge til mva.
og forenklet fortollingsgebyr i Shubik-Levitan etterspørselsfunksjoner. Modellen har vi
benyttet til å simulere den finanspolitiske endringen. Beregningsprogrammet Mathematica har
blitt benyttet i prosessen og gitt oss muligheten til å løse og visualisere de matematiske
problemene i oppgaven. I tillegg har vi styrket funnene i modellen med statistikk, utsagn,
meninger og erfaringer fra sentrale interessenter.
Funnene fra modellen kan legge et grunnlag for å konstatere at en økning i avgiftsfri grense
fra 200 til 350 kroner fører til at konsumentenes etterspørsel etter varer fra utenlandske
nettbutikker øker og etterspørselen etter varer fra norske nettbutikker reduseres. Dette fører til
en reduksjon i det samfunnsøkonomiske overskuddet. I tillegg kan funnene våre tyde på at
konsumentene oppfatter varer fra norske nettbutikker som differensierte. Det ser ut til å
dempe priskonkurransen og formilde de negative samfunnsøkonomiske konsekvensene.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015