• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samfunnsøkonomiske konsekvenser ved en økning i avgiftsfri grense Anvendelse av økonomisk teori for å undersøke samfunnsøkonomiske konsekvenser ved en økning i avgiftsfri grense fra 200 til 350 kroner ved netthandel.

Sundal, Stian Klingsheim; Ziegler, Anders
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Stian Klingsheim Sundal og Anders Ziegler.pdf (22.17Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298852
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [398]
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke konsekvenser en økning i avgiftsfri

grense fra 200 til 350 kroner har på norske konsumenters etterspørsel. Vi ønsker også å

undersøke hvilke samfunnsøkonomiske konsekvenser økningen vil kunne føre til i Norge.

Det har vært vanskelig å finne tidligere studier som omhandler dette temaet. Med et lite

undersøkt tema og en endring som trådte i kraft så nylig som 01.01.2015, er det vanskelig å

basere analysen av den finanspolitiske endringen på empirisk data og teori. Oppgaven har

derfor gått ut på å analysere økningen i den avgiftsfrie grensen, basert på velkjente

mikroøkonomiske modeller. Arbeidet med masteroppgaven har vist oss at “enkle” endringer

kan gi store konsekvenser og teoretiske modeller kan hjelpe oss å forstå og forklare en

kompleks økonomisk problemstilling som dette. Vi har utvidet og tilpasset kjente økonomiske

modeller for å bedre kunne forklare konsumentenes handlinger ved en økning i avgiftsfri

grense i Norge.

Vi har utvidet en Bertrand oligopolmodell med differensierte produkter ved å legge til mva.

og forenklet fortollingsgebyr i Shubik-Levitan etterspørselsfunksjoner. Modellen har vi

benyttet til å simulere den finanspolitiske endringen. Beregningsprogrammet Mathematica har

blitt benyttet i prosessen og gitt oss muligheten til å løse og visualisere de matematiske

problemene i oppgaven. I tillegg har vi styrket funnene i modellen med statistikk, utsagn,

meninger og erfaringer fra sentrale interessenter.

Funnene fra modellen kan legge et grunnlag for å konstatere at en økning i avgiftsfri grense

fra 200 til 350 kroner fører til at konsumentenes etterspørsel etter varer fra utenlandske

nettbutikker øker og etterspørselen etter varer fra norske nettbutikker reduseres. Dette fører til

en reduksjon i det samfunnsøkonomiske overskuddet. I tillegg kan funnene våre tyde på at

konsumentene oppfatter varer fra norske nettbutikker som differensierte. Det ser ut til å

dempe priskonkurransen og formilde de negative samfunnsøkonomiske konsekvensene.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit