Browsing Teacher Education Unit by Title
Now showing items 103-122 of 258
-
Hvor ble det av filosofien? En refleksiv tematisk analyse av religionslæreres forståelse av filosofiens rolle i LK20 i Religion og etikk.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker religionslærere ved videregående skolers forståelse av filosofiens rolle i ny læreplan for Religion og etikk- faget. Forskningsprosjektets overordnede problemstilling ... -
Hvordan opplever barnehagelærerne bruken av kartleggingsverktøy i barnehagen? - En kvalitativ studie om kartleggingsverktøy i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven handler om hvordan barnehagelærere oppfatter bruken av kartleggingsverktøy i barnehagen, sett fra seks barnehagelærers ståsted. Oppgaven belyser hvilke kartleggingsverktøy barnehagelærerne bruker, og hvordan ... -
Hvordan presenteres kristendommens mangfold i to lærebøker i Religion og etikk?
(Master thesis, 2024)Hensikten med studien er å undersøke to lærebøker tilknyttet Religion og etikk ved LK20, og hvordan de formidler det kristne mangfoldet. Målet i oppgaven er å identifisere hvordan mangfold blir presentert i beskrivelsene ... -
Hvordan slutte med kriminalitet? En kvantitativ analyse av hvilke perspektiver innsatte i norske fengsler har på «desistance».
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet er en kvantitativ studie av «desistance» - altså det å slutte med kriminalitet – sett fra norske innsattes perspektiv. Det empiriske grunnlaget for oppgaven er en spørreundersøkelse som ble gjort ... -
Hvordan starte en umulig samtale?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan Aleksander Kielland Krags ungdomsroman Litt redd, bare (2021) fremstiller psykiske utfordringer, og hva den kan bidra med når det gjelder unges livsmestring og forståelse av maskulinitet. ... -
«Hvorfor skal vi lære dette egentlig?» En analyse av hvordan læreplaner, lærebøker, lærere og elever forklarer hensikten med skjønnlitteraturundervisning i videregående skole
(Master thesis, 2021)En analyse av hvordan læreplaner, lærebøker, lærere og elever forklarer hensikten med skjønnlitteraturundervisning i videregående skole. -
Hvorfor velges de valgte?
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt hvilke faktorer som kan ligge til grunne for at norske ministere utnevnes til internasjonale politiske toppstillinger. Dette er et tema det er forsket lite på, hvorpå motivasjonen for studien ... -
Identity and Investment in English Language Learning: Immigrant ESOL Learners' Experiences with English Language Learning in a Norwegian School Context
(Master thesis, 2022)The terms identity and motivation, both previously thought to be fairly static traits of an individual, have gone through re-conceptualizations where the ever-changing social context and factors such as past experiences, ... -
Ingeniørstudenters oppfatninger av mappevurdering i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju av seks førsteårsstudenter på ingeniørstudiet ved Universitetet i Agder Grimstad. Studentene har bidratt med kvalitativ informasjon ... -
Injury and health problems in youth grassroots football: A prevalence study including psychosocial and demographic risk factors
(Master thesis, 2022)Fotballdeltakelse i ungdomsårene er assosiert med en rekke helsegevinster, men deltakelse i ungdomsfotball fører likevel med seg risiko for skader og helseproblemer. Epidemiologiske studier i sesong knyttet til forekomst ... -
"Integrerbar på to år?" -En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med integrering i skolen
(Master thesis, 2022)Skolen er en viktig arena med tanke på integrering. Formålet med denne oppgaven er å få en dypere innsikt i læreres arbeid med integrering av minoritetselever i klasserommet og hvordan lærerne tilrettelegger for nyankomne ... -
Intercultural competence through text in the EFL classroom
(Master thesis, 2023)The aim of this thesis is to gather the pupils experience with intercultural competence. As part of LK20 it is specifically mentioned that working with texts should help develop the students ability to reflect on and assess ... -
Introduksjon til vektorregning for Matematikk R1
(Bachelor thesis, 2023) -
Jeg er her, jeg ser deg - en kvalitativ studie av barnehageansattes nonverbale relasjonsarbeid til de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2024)Målet med studien er å forsøke og forstå hvordan det nonverbale samspillet kommer til uttrykk i relasjonen mellom barnehageansatte og de yngste barna i barnehagen. Gjennom studien søkes svar på problemstillingen «Hvordan ... -
Jeg føler nok at det ideelle i Vennesla er å være mann
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i utforskningsmetodologien institusjonell etnografi. Institusjonell etnografisk forskning starter i menneskers erfaring, og har videre som hensikt å synliggjøre virksomhet i disse ... -
Jeg har alltid villet vise fram barna
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler eksponering av barn i sosiale medier. Oppgaven tar for seg hvilke begrunnelser et utvalg influenser-mødre har for å eksponere eller ikke eksponere egne barn på internett og i sosiale medier. ... -
"Jeg har gått på skole i elleve år nå, og det har alltid vært det samme": En kvalitativ flerkasusstudie om elever sine refleksjoner knyttet til opplegg med comparative judgement i matematikkundervisning på videregående skole. - "In my eleven years in school, it has always been the same": A qualitative multiple case study regarding students reflections to working with comparative judgement in mathematics in upper secondary school.
(Master thesis, 2022)Hovedtemaet i denne masteroppgaven er bruk av comparative judgement (CJ) i matematikkundervisning. Comparative judgement baserer seg på at det kan være lettere å sammenligne to og to objekter og vurdere dem ut fra et eller ... -
"Jeg har gått på skole i elleve år nå, og det har alltid vært det samme": En kvalitativ flerkasusstudie om elever sine refleksjoner knyttet til opplegg med comparative judgement i matematikkundervisning på videregående skole. - "In my eleven years in school, it has always been the same": A qualitative multiple case study regarding students reflections to working with comparative judgement in mathematics in upper secondary school.
(Master thesis, 2022)Hovedtemaet i denne masteroppgaven er bruk av comparative judgement (CJ) i matematikkundervisning. Comparative judgement baserer seg på at det kan være lettere å sammenligne to og to objekter og vurdere dem ut fra et eller ... -
"jeg mener at man kunne hatt bakgrunnen sin, men fortsatt følt seg inkludert" En kvalitativ studie av minoritetsgutter på yrkesfag og deres erfaringer med skolen og rasisme.
(Master thesis, 2023)Minoritetsgutter på yrkesfag er den gruppen med høyest frafall i den norske skolen (Imdi, 2021; Steinkellner, 2017). I forlengelse illustrerer også nyere forskningsrapporter hvordan rasisme er utbredt i minoritetsungdommers ... -
Justinian den store og lærebøkene: En historiografisk analyse av engelskspråklige introduserende ettbinds lærebøker over Bysants' historie
(Master thesis, 2023)Justinian the Great was the byzantine emperor from 527 to 565. There has been little research on the modern historiography surrounding him, including in English-language introductory one-volume textbooks on the history of ...