Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNyborg, Martin Kolsvik
dc.date.accessioned2021-09-30T12:00:27Z
dc.date.available2021-09-30T12:00:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNyborg, M.K. (2021) Norske allmennaksjeselskapers tilfredshet og lojalitet til deres revisjonspartner (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786637
dc.descriptionMaster's thesis in Accounting and auditing (BE508)en_US
dc.description.abstractTilfredshet i revisjonsbransjen har blitt nøye studert. Likevel er det en mangel på litteratur som studerer tilfredshet med selve revisjonspartnerne. Denne undersøkelsen ønsker å fylle dette gapet ved å studere norske allmennaksjeselskapers tilfredshet og lojalitet til deres oppdragsansvarlige revisjonspartner. For å besvare dette ble alle norske allmennaksjeselskap kontaktet, hvorav27% sa seg villig til å besvare et digitalt spørreskjema. Spørreskjemaets påstander ble utviklet etter en grundiggjennomgang av tidligere forskning. En faktoranalyse ble gjennomført for å bekrefte at påstandene målte det de var ment å måle, de ble benyttet i to separate regresjonsanalyser. Regresjonsanalysene fant at tillit og empati har en positiv effekt på både tilfredshet og lojalitet. I tillegg blir tilfredshet positivt påvirket av tilgjengelighet og negativt påvirket av at respondenten tidligere har jobbet i et annet revisjonsselskap. En rekke andre variabler ble undersøkt, men for følgende variabler ble det ikke funnet en signifikant effekt på hverken tilfredshet eller lojalitet: Revisors pliktoppfyllelse, tjenestetid, respondentens tittel, resultatet av uenigheter, hvor konservativt partner tolker regnskapsreglene, og respondentens bruk av andre tjenester enn revisjon. Lojalitetsregresjonen fant at bruk av andre tjenester var svært nært signifikant, men falt så vidt utenfor undersøkelsens fastsatte signifikansnivå.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE508en_US
dc.titleNorske allmennaksjeselskapers tilfredshet og lojalitet til deres revisjonspartneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2021 Martin Kolsvik Nyborgen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.source.pagenumber124en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal