• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology and Social Work
  • Master's theses in Sociology and Social Work
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology and Social Work
  • Master's theses in Sociology and Social Work
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktivisering av ungdom utenfor arbeidslivet. En kvalitativ studie av NAVs arbeidsmetoder, for å få ungdom i jobb.

Lindhagen, Anette
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave Anette Lindhagen.pdf (1.404Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/277156
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Sociology and Social Work [92]
Abstract
Denne oppgaven er ment som en systematisk kvalitativ avhandling om arbeidsmetodene i NAV

er brukbare for å få ungdom ut i arbeid. I lys av mitt datamateriale og tidligere forskning, kan

man se at det både er faktorer som fremmer og hemmer arbeidet med å få ungdom ut i arbeid.

Sett ut i fra mine data er det summen av en rekke faktorer som spiller inn for å aktivisere eller

reaktivisere ungdom inn i eller tilbake til arbeidslivet. Disse faktorene er relasjon, tillit,

motivasjon, mestring, tid, tilgjengelighet, oppfølging og hjelp til selvhjelp. Det viktigste er å

skape en relasjon, og gjensidig tillit før man kan begynne med et motivasjons- og

mestringsarbeid for å få den unge i arbeid. Brukeren skal ikke bli en passiv mottaker av hjelp,

men selv være klar over hvor mye de må gjøre, og hva veilederne kan og skal gjøre.

Mine data viser til fire hovedutfordringer for å få ungdom ut i arbeid. Den første er utfordringen

knyttet til manglende tid til oppfølging, noe som tyder på at det ikke er tid eller ressurser nok til

å følge tett opp rundt ungdommen. På tross av problemer knyttet til tid, viser mine funn at

veilederen jobber utenom ”kontortid”. Et annet hinder er knyttet til kvaliteten på oppfølgingen:

Er det av god nok kvalitet? Ungdommene føler at de blir hørt og at det var god oppfølging.

Veilederne syntes også selv at de hadde god kontakt og oppfølging, og var ganske fornøyde

selv. En tredje barriere er tids- og ressursmangelen som også er relatert til

mengdeproblematikken og brukerporteføljen. Veilederne opplever at de detaljstyres i for stor

grad, og det er rammebetingelsene som skaper den største utfordringen i oppfølgingsarbeidet.

Til tross for mange utfordringer knyttet til digitaliseringen og rammevilkårene, ser veilederne

viktigheten av det. En siste fjerde barriere er gratis arbeidskraft. Mine data tyder på at dette ikke

er et problem, snarere en bekymring.

Felles for alle de unge informantene er et ønske om å ha en meningsfull hverdag. Det er av en

stor betydning for den enkelte å være i arbeid. Det har gitt dem sosial kompetanse, tro på seg

selv, økt livskvalitet og tilhørighet. Utprøving av arbeidsevnen gjennom arbeidspraksis i

ordinær virksomhet er viktig, ikke bare for å oppleve at man mestret det å jobbe, men også for å

bli sett og ansatt av en potensiell arbeidsgiver. Bistanden fra veilederne i NAV med å finne

relevant praksisplass og lønnstilskudd, som kan tilbys arbeidsgivere, er viktige faktorer for at unge skal få arbeid etter endt praksis.
Description
Masteroppgave velferdsstudier- Universitetet i Agder, 2014
Publisher
Universitetet i Agder; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit