Oslostandarden for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole : en kvalitativ undersøkelse av i hvilken grad barnehagelærere, styrere og lærere oppfatter at Oslostandarden fungerer etter intensjonene, og hva som kan forklare hvorfor, eventuelt hvorfor ikke, standarden fungerer etter intensjonene
Abstract
Oslostandarden for ”Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole” er et ledd i
Prosjekt Oslobarnehagen. Den skal sikre et godt samarbeid og en god sammenheng mellom
barnehage og skole, samt sikre en trygg skolestart for det enkelte barn og sikre tidlig innsats
for barn med særskilte behov. Betydningen av en god overgang mellom barnehage og skole
har vist seg å være et dagsaktuelt tema i både Regjering, forskning og fagmiljø. I denne
oppgaven har jeg derfor hatt et ønske om å undersøke i hvilken grad barnehagelærere, styrere
og lærere oppfatter at Oslostandarden fungerer etter intensjonene. Oppgaven benytter
kvalitative intervju og tar utgangspunkt i tre kommunale barnehager og to kommunale skoler.
I datamaterialet kommer det fram tvetydige oppfatninger omkring Oslostandarden.
Problemstillingens andre del benytter seg i den sammenheng av en organisasjonsteoretisk
tilnærming for å kunne forklare hvorfor, eventuelt hvorfor ikke, Oslostandarden fungerer etter
intensjonene. Ut fra et instrumentelt perspektiv viser standarden seg å fungere fordi den bidrar
til oversikt, forutsigbarhet og fastsetter føringer som forplikter et samarbeid mellom
barnehage og skole. Dette er et uforventet funn med henhold til den foreliggende teori og
hypotese. I et institusjonelt perspektiv vises det til at momenter som pedagogisk tradisjon,
profesjon og ulik kunnskap om hverandres virksomheter skaper barrierer i samarbeidet. Til
tross for at standarden sikrer et samarbeid på systemnivå vises det til at det relasjonelle
samarbeidet er fraværende. Dette ansees som oppgavens hovedfunn og som kjernen til
Oslostandardens dysfunksjon. Oslostandarden bør derfor implementere flere
samarbeidsrutiner i årshjulet, som kan fremme et relasjonelt samarbeid mellom barnehage og
skole. Byrådsavdeling for kultur og utdanning i Oslo kommune oppfordres i den sammenheng
til å hente inspirasjon fra andre vellykkede samarbeidsprosjekter mellom barnehage og skole i både Norge og Norden.
Description
Masteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2014