Pålagt kjærlighet? : En kvalitativ studie av kontaktpersoners forståelse av kjærlighet i barnevernloven og hvordan det preger deres arbeid
Original version
Perez, A. & Pettersen, I. H. (2020) Pålagt kjærlighet? : En kvalitativ studie av kontaktpersoners forståelse av kjærlighet i barnevernloven og hvordan det preger deres arbeid (Master's thesis). University of Agder, Grimstad.Abstract
Prosjektets bakgrunn: Etter noen år med diskusjon i fagfeltet, og med Forandringsfabrikken som viktig pådriver, ble ordet kjærlighet tatt inn i formålsparagrafen i Lov om barnevernstjenester i 2018. Det stilles krav til at kontaktpersoner i barneverntjenesten skal møte barn og unge med kjærlighet uten at det er konkretisert hvordan dette skal utføres i praksis. Hensikt og problemstilling: Kjærlighet kan ha mange ulike betydninger, vi ønsket å se på hva kontaktpersoner i kommunal barneverntjeneste legger i begrepet kjærlighet og hvordan de opplever at det preger deres arbeid. Problemstillingen ble derfor: Hva legger kontaktpersonene i kommunal barneverntjeneste i begrepet kjærlighet, og hvilken betydning opplever de at det har på deres yrkesutøvelse at begrepet kjærlighet har kommet inn i barnevernloven? Metode, design, utvalg og analyse: Vi valgte et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk tilnærming. Det er utført dybdeintervju av seks kontaktpersoner som jobbet i kommunal barneverntjeneste, og vi brukte systematisk tekstkondensering som analysemetode. Resultater: Funnene viser at kontaktpersonene ikke mener begrepet kjærlighet i loven endrer måten de jobber på. Informantene tenker det å vise kjærlighet handler om personlig egnethet, men utsagn og eksempler indikerer at de undervurderer påvirkningen av at barnevernsbarn har fått en lovfestet rett til å bli møtt med kjærlighet.
Description
Master's thesis in Psychosocial health (ME504)