Samarbeid mellom skole og bedrift : Med særlig fokus på helseservicefagene i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2647086Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette arbeidet handler om samarbeidet mellom skole og bedrift hovedsakelig i faget "Yrkesfaglig fordypning"på videregående skole. Det er helseservicefagene som er gjenstand for undersøkelser i denne omgang. Problemstillingen til oppgaven er:Hva skal til for å skape et godt samarbeid mellom skole og bedrift?Forskerspørsmålene omhandler tre hovedaktører i samarbeidet: eleven, bedriften og skolen. Første forskerspørsmål er: Hvilkeforventninger har bedriftene til elevens kompetanse når det gjelder fremtreden, kunnskaper,ferdigheter og holdninger knyttet til yrkesutøvelsen? Andre forskerspørsmål er: Hvordan ønsker bedriftene at rammene rundt praksisperioden bør være? Dette knyttet til kriterier for utvelgelse av elever til praksis og oppfølgingen fra lærer i praksis. Tredje forskerspørsmål er:Hvilket ansvar opplever bedriftene at de har for elever som ikke fungerer i praksis? Dette knyttestil om eleven snakker dårlig norsk, viser mangel på interesse, har en negativ fremtreden, ikke holder avtaler ellerikkemøter opp.Studien er kvalitativ og har et induktivt preg. Dettefordi det tas utgangspunkt i egne erfaringer fra yrkeslivet. Teori er valgt utifrafunnene som har fremkommet gjennom semistrukturerte intervjuer med informanter fra bedrifter knyttet til helseserviceyrkene:apotektekniker, helsesekretær og tannhelsesekretær. Tilnærmingen er fenomenologisk, det er informantenes livsverden det søkes etter, og et konstruktivistisk vitenskapssyn ligger til grunn. Kunnskapen blir til gjennom språk, erfaringer og sosiale relasjoner. Den teoretiske delen består av motivasjonsteori og yrkespedagogikk. Funnene tyder påat bedriftene leggervekt på at elevene har "nøkkelkompetanse"før de kommer ut i praksis, mens forventningene til elevenes "yrkeskompetanse" varierer mellom ulike bedrifter. Detlegges stor vekt på at elevene som kommer til dem er motivert og vil lære. Og bedriftene ønsker at skolen forbereder elevene på arbeidslivet. Bedriftene gir uttrykk for at eleversom ikke holder avtaler, ikke viser interesse og har mye fravær er utfordrende å ha i praksis.Aktuelle tiltak som skisseres er at ansvar for å skaffe praksisplasser løftes til skoleeiernivå, at det lages avtalermed arbeidslivet, at skolen har en tettere oppfølging av elever, og at yrkesfaglærerne jobber med elevenes motivasjon og forberedelse til praksis.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2019