Browsing Master's theses in Advanced Teacher Education by Title
Now showing items 37-56 of 63
-
«Nå har jeg tatt meg selv i nakken, og nå handler det om å holde hodet kaldt!»« En undersøkelse av videregående elevers forståelse av kroppslige idiomer i norsk.
(Master thesis, 2021)Background: Idioms can be considered as an interesting, but complex linguistic phenomena, which occurs frequently both in written and spoken language. Idioms can be found in a variety of different texts, such as papers, ... -
Når det ikke er naturlig for de, så får de kanskje ikke rom for det heller.
(Master thesis, 2023)Mennesker diagnostisert med autismespekterforstyrrelser (ASF) har hatt en gradvis økning de siste årene (Martinsen et al., 2016). På bakgrunn av utfordringer med sosial kommunikasjon og sosiale ferdigheter, er det en risiko ... -
Opplevelser av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme
(Master thesis, 2023)En kvalitativ undersøkelse om hvilken opplevelse foresatte, barnehagepersonell og PPT har av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme -
Overgang mellom barnehage og skole for barn med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2024)Overgangen mellom barnehagen og skolen kan være ganske utfordrende for barn, særlig for barn med spesielle behov. Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose som stort sett gjør en avhengig av faste rutiner og ingen ... -
Performativ poesi. Ein studie av identitet og identitetskonflikt i YAHYA HASSAN og YAHYA HASSAN 2
(Master thesis, 2021)In this master thesis, I have examined the thematisation of identity and identity conflict in the two poetry anthologies YAHYA HASSAN and YAHYA HASSAN 2. Yahya Hassan wrote autobiographical poems, and thus his work became ... -
(Sam)arbeid for sosial inkludering: En kvalitativ studie om samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen. Betydningen av sosial inkludering begrunnes ... -
Samarbeid mellom skole og avlastningshjem rundt alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er knyttet til det spesialpedagogiske feltet og forsøker å få en innsikt i opplevelsen av ansatte i skole og i avlastningshjem om fenomenet samarbeid rundt barn som har behov for Alternativ og supplerende ... -
Segregerte opplæringstilbud - en del av den inkluderende skolen?
(Master thesis, 2022)En inkluderende skole kan beskrives som en skole der elevmangfoldet aksepteres og respekteres, og i den forbindelse vektlegges elevens tilhørighet til en ordinær skole (Haug, 2020, 2021a). Retten til spesialundervisning ... -
Skoleoppfølging på barnevernsinstitusjon. En kvalitativ studie om implementeringen av en forbedret skoleoppfølging i norske barnevernsinstitusjoner
(Master thesis, 2022)Hoved tema for masteroppgaven er innovasjon og endringsarbeid i arbeid med utsatte barn og unge. Endringen som belyses er forbedring i skoleoppfølgingen av unge som bor på barnevernsinstitusjon. Hovedmålet med prosjektet ... -
Skolevegringsproblematikk i ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)De siste årene har det vært en økende interesse rundt skolevegring, en tilstand som setter sitt preg på akademisk fremgang så vel som på elevens helhetlige utvikling. Begrepet skolevegring og spørsmål om hvordan fenomenet ... -
Spenningsfeltet mellom magefølelse og handling. En kvalitativ studie om barnehagelæreres erfaringer fra arbeidet med bekymring for om barn blir utsatt for omsorgssvikt i hjemmet.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Til tross for at omsorgssvikt mot barn har fått mye oppmerksomhet de siste årene, blir det fortsatt ansett som et stort folkehelseproblem (Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementet, 2014-2017). ... -
Spesialpedagogen ansatt i barnehagen - fremmere og hemmere i arbeid med tidlig innsats
(Master thesis, 2024)Temaet for denne undersøkelsen er spesialpedagoger ansatt i barnehagen. Bakgrunnen for masteroppgaven er den stadige økningen i antall barn med spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, samtidig som annen forskning (Tveit, ... -
Streber og antihelt : Kjønn og klasse i Vigdis Hjorths Hjulskift og Therese Bohmans Aftonland
(Master thesis, 2020)The topics for this thesis are gender and power. I willdo a literary analysis of Vigdis Hjorths Hjulskift and Therese Bohmans Aftonland. Through the power critical angle, I wish to investigate the distribution of power, ... -
Systemrettet arbeid for å styrke inkludering i barnehagen
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) sitt systemrettede arbeid for å fremme et mer inkluderende barnehagemiljø. Studien er et kvalitativt intervjustudie blant ansatte i PPT med erfaring ... -
Ta eierskap og si “hjelp meg” - en kvalitativ intervjustudie av jobbkonsulenters arbeid med livsmestring i vernede bedrifter
(Master thesis, 2024)Flere personer med spesielle behov befinner seg utenfor jobb og studier til tross for arbeidsevne. Temaet for denne artikkelen omfatter perspektiver og tilnærminger til livsmestring blant klienter og studenter ved skjermede ... -
Terapeuters perspektiver på COS-P veiledning
(Master thesis, 2023)Terapeuter i Norge tilbyr foreldreveiledningskurs gjennom ulike tjenester som arbeider med foreldreveiledning. I denne kvalitative studien var hensikten å få kunnskap om terapeuters erfaringer med foreldreveiledningskurset ... -
Tilrettelegging for elevmangfoldet i klasserommet
(Master thesis, 2024)Elevmangfoldet i skolen har økt betraktelig de siste tiårene. God tilrettelegging er grunnleggende for å skape et godt læringsmiljø for hele mangfoldet. I denne masteroppgaven belyses læreres opplevelser av å tilrettelegge ... -
Tilrettelegging og forståelse for elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2023)ADHD regnes som en av de mest utbredte diagnosene blant barn og unge i Norge. Symptomer som oppmerksomhetsvansker og høy hyperaktivitet og impulsivitet kan ofte ha en innvirkning på elevenes mulighet for suksess i skolen ... -
TRAUMEBEVISST OMSORG I BARNEHAGEPRAKSIS En kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelse av sin kompetanse i å implementere traumebevisst omsorg gjennom samtaler med barn som viser tegn på vold i hjemmet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker praktiseringen av traumebevisst omsorg i norske barnehager gjennom barnesamtaler om mulig vold i hjemmet. Studien tar utgangspunkt i de skadelige virkningene traumer har på barn, spesielt ...