Browsing Master's theses in Advanced Teacher Education by Title
Now showing items 21-40 of 63
-
Grimstaddialekten i utvikling : En undersøkelse av enkelte talespråklige trekk i grimstaddialekten
(Master thesis, 2020)In this thesis I have examined the use of dialect in nine people of three different generations from Grimstad city centre. I selected six linguistic variables that I wanted to examine more closely; three phonological ... -
Her må vi bare gjøre det beste vi kan for barna ...
(Master thesis, 2022)I mars 2020 endret barnehagehverdagen seg drastisk som en konsekvens av koronapandemien. Barnehagene stengte ned for ordinær drift fra 13.mars og holdt stengt frem til 20. april (Os, et al., 2021). Tidligere forskning ... -
Hjelpeapparatets ivaretakelse av foreldre til barn med Tourettes syndrom
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å vinne økt innsikt i hvordan foreldre til barn med Tourettes syndrom blir ivaretatt av hjelpeapparatet etter diagnostisering. Dette forskningsarbeidet har dermed følgende problemstilling: ... -
Hvordan blir barn med cerebrale synshemninger faglig ivaretatt i habiliteringstjenesten for barn og unge i Norge? En tverrsnittstudie om utredning, kompetanse og det tverretatlige samarbeidet rundt barn med cerebral visual impairment (CVI).
(Master thesis, 2022)Cerebrale synsvansker (cerebral visual impairment; CVI) er en hyppig forekommende funksjonsforstyrrelse ved en rekke ulike tilstander hos barn og unge som følges opp innenfor helse- og utdanningssektoren. For å kunne få ... -
Hvordan opplever pedagogiske ledere å følge opp barn som er blitt utsatt for omsorgssvikt? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes erfaringer knyttet til oppfølging av omsorgssvikt.
(Master thesis, 2024)Omsorgssvikt kan vise seg i ulike former og kan ha store negative konsekvenser for barns trivsel og utvikling. Pedagogiske ledere i barnehagen representerer en arena for støtte og omsorg. Formålet med denne studien var å ... -
Hvordan opplever PP-rådgivere taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet?
(Master thesis, 2024)Barn og unge har rett til mulighet for læring, utvikling og mestring i et inkluderende miljø. I barnehagene vil dette være særlig viktig ettersom grunnlaget for videre deltakelse i samfunnet i stor grad påvirkes av opplevelser ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
I hvilken grad samsvarer foreldrerapportering av barns språkmestring ved fireårsalder med barnas språkferdigheter kartlagt med validerte språktester på samme tidspunkt?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke i hvilken grad foreldres rapportering av barnets språk samsvarer med barnets faktiske ferdigheter. Studien har benyttet en kvantitativ forskningsmetode for å undersøke ... -
Inkludering av elever med Autismespekterforstyrrelse i skolen. En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagoger i skolen jobber for å best mulig inkludere elever med ASF i skolehverdagen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er en kvalitativ studie som undersøker hvordan spesialpedagoger på skoler arbeider for å inkludere elever med autismespekterforstyrrelse (ASF) på best mulig måte i skolehverdagen. ... -
Inkluderingsdilemmaer i specialpædagogisk arbejde i børnehave
(Master thesis, 2023)Børnehaveloven beskriver at børnehaven skal være en arena for fællesskab, venskab, demokrati og ligestilling, samt modarbejde alle former for diskriminering (Barnehageloven, 2005, §1). Børnehaveloven (Barnehageloven, 2005, ... -
Isak, Markus og naturen : En økokritisk studie av Knut Hamsuns Markens grøde (1917) og Gabriel Scotts Kilden (1918)
(Master thesis, 2019)This masters thesis is a study of the relationship between man and nature in Knut Hamsun’s Growth of the soil(1917) and Gabriels Scott’s Markus –the fisherman(1918). The thesis can be placed withintheresearch fieldofEcocriticism. ... -
Lek som bidrag til språkutvikling og inkludering for barn med språkvansker
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn og formål: Denne masterstudien har som formål å utforske hvordan spesialpedagoger bruker lek for å støtte barn med språkvansker sin språkutvikling og deres inkludering i barnehagens lekefellesskap. ... -
Livsmestring i et systemperspektiv
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er læreres opplevelser rundt det tverrfaglige tema livsmestring, og implementeringen av Fagfornyelsen. Formålet med oppgaven er å utforske læreres tanker om hvilken betydning livsmestring som tema ... -
Livsmestring i skolen. En kvalitativ studie av hvordan livsmestring blir forstått og hvordan det er tenkt implementert i skolen.
(Master thesis, 2022)Dagens barn og unge gir uttrykk for et voksende behov for praktisk kunnskap og ferdigheter for å mestre livene sine, da de møter en rekke utfordringer som er vanskelige å håndtere på egenhånd (LBU, 2017). På bakgrunn av ... -
«Nå har jeg tatt meg selv i nakken, og nå handler det om å holde hodet kaldt!»« En undersøkelse av videregående elevers forståelse av kroppslige idiomer i norsk.
(Master thesis, 2021)Background: Idioms can be considered as an interesting, but complex linguistic phenomena, which occurs frequently both in written and spoken language. Idioms can be found in a variety of different texts, such as papers, ... -
Når det ikke er naturlig for de, så får de kanskje ikke rom for det heller.
(Master thesis, 2023)Mennesker diagnostisert med autismespekterforstyrrelser (ASF) har hatt en gradvis økning de siste årene (Martinsen et al., 2016). På bakgrunn av utfordringer med sosial kommunikasjon og sosiale ferdigheter, er det en risiko ... -
Opplevelser av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme
(Master thesis, 2023)En kvalitativ undersøkelse om hvilken opplevelse foresatte, barnehagepersonell og PPT har av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme -
Overgang mellom barnehage og skole for barn med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2024)Overgangen mellom barnehagen og skolen kan være ganske utfordrende for barn, særlig for barn med spesielle behov. Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose som stort sett gjør en avhengig av faste rutiner og ingen ...