Blar i Master's theses in Advanced Teacher Education på tittel
Viser treff 17-36 av 63
-
«Fantasiene springer ut av det skapende rom og inn i det skapte rom» En analyse av fantastikkens funksjoner, litterær kompleksitet og didaktisk potensial i Kabalmysteriet(1990) og Anna: En fabel om klodens klima og miljø(2013) av Jostein Gaarder.
(Master thesis, 2021)This master thesis is a study of the function of fantastic literature, literary complexity, and didactic potential in two novels written by Jostein Gaarder. I have conducted a comparative analysis of the artistic breakthrough ... -
Fantastisk litteratur og bærekraft. En studie av materiell handlekraft og økologiske perspektiver i Astrid Lindgrens Mio, min Mio (1954), Bröderna Lejonhjärta (1973) og Ronja Rövardotter (1981)
(Master thesis, 2021)The theme of this master's thesis is fantastic literature and sustainability. In the thesis, I analyze and interpret how new readings of fantasyliterature can contribute to the discussion of environmental and sustainability ... -
Fedre og farskap i Sigrid Undsets trilogi Kristin Lavransdatter (1920-22)
(Master thesis, 2020)In this thesis, I have examined fathers and fatherhood in Sigrid Undset’s trilogy Kristin Lavransdatter (1920-22). The aim of the study has been to make an examination of the extent of the themes of fatherhood in the ... -
Forebygging av psykiske vansker i barnehagen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er forebygging av psykiske vansker i barnehagen. Forebyggende psykisk helsearbeid har fått et stadig økende fokus og større plass i samfunnet (Helsedirektoratet, 2015: Meld. St. 19 (2014-2015)), ... -
Grimstaddialekten i utvikling : En undersøkelse av enkelte talespråklige trekk i grimstaddialekten
(Master thesis, 2020)In this thesis I have examined the use of dialect in nine people of three different generations from Grimstad city centre. I selected six linguistic variables that I wanted to examine more closely; three phonological ... -
Her må vi bare gjøre det beste vi kan for barna ...
(Master thesis, 2022)I mars 2020 endret barnehagehverdagen seg drastisk som en konsekvens av koronapandemien. Barnehagene stengte ned for ordinær drift fra 13.mars og holdt stengt frem til 20. april (Os, et al., 2021). Tidligere forskning ... -
Hjelpeapparatets ivaretakelse av foreldre til barn med Tourettes syndrom
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å vinne økt innsikt i hvordan foreldre til barn med Tourettes syndrom blir ivaretatt av hjelpeapparatet etter diagnostisering. Dette forskningsarbeidet har dermed følgende problemstilling: ... -
Hvordan blir barn med cerebrale synshemninger faglig ivaretatt i habiliteringstjenesten for barn og unge i Norge? En tverrsnittstudie om utredning, kompetanse og det tverretatlige samarbeidet rundt barn med cerebral visual impairment (CVI).
(Master thesis, 2022)Cerebrale synsvansker (cerebral visual impairment; CVI) er en hyppig forekommende funksjonsforstyrrelse ved en rekke ulike tilstander hos barn og unge som følges opp innenfor helse- og utdanningssektoren. For å kunne få ... -
Hvordan opplever pedagogiske ledere å følge opp barn som er blitt utsatt for omsorgssvikt? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes erfaringer knyttet til oppfølging av omsorgssvikt.
(Master thesis, 2024)Omsorgssvikt kan vise seg i ulike former og kan ha store negative konsekvenser for barns trivsel og utvikling. Pedagogiske ledere i barnehagen representerer en arena for støtte og omsorg. Formålet med denne studien var å ... -
Hvordan opplever PP-rådgivere taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet?
(Master thesis, 2024)Barn og unge har rett til mulighet for læring, utvikling og mestring i et inkluderende miljø. I barnehagene vil dette være særlig viktig ettersom grunnlaget for videre deltakelse i samfunnet i stor grad påvirkes av opplevelser ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
I hvilken grad samsvarer foreldrerapportering av barns språkmestring ved fireårsalder med barnas språkferdigheter kartlagt med validerte språktester på samme tidspunkt?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke i hvilken grad foreldres rapportering av barnets språk samsvarer med barnets faktiske ferdigheter. Studien har benyttet en kvantitativ forskningsmetode for å undersøke ... -
Inkludering av elever med Autismespekterforstyrrelse i skolen. En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagoger i skolen jobber for å best mulig inkludere elever med ASF i skolehverdagen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er en kvalitativ studie som undersøker hvordan spesialpedagoger på skoler arbeider for å inkludere elever med autismespekterforstyrrelse (ASF) på best mulig måte i skolehverdagen. ... -
Inkluderingsdilemmaer i specialpædagogisk arbejde i børnehave
(Master thesis, 2023)Børnehaveloven beskriver at børnehaven skal være en arena for fællesskab, venskab, demokrati og ligestilling, samt modarbejde alle former for diskriminering (Barnehageloven, 2005, §1). Børnehaveloven (Barnehageloven, 2005, ... -
Isak, Markus og naturen : En økokritisk studie av Knut Hamsuns Markens grøde (1917) og Gabriel Scotts Kilden (1918)
(Master thesis, 2019)This masters thesis is a study of the relationship between man and nature in Knut Hamsun’s Growth of the soil(1917) and Gabriels Scott’s Markus –the fisherman(1918). The thesis can be placed withintheresearch fieldofEcocriticism. ... -
Lek som bidrag til språkutvikling og inkludering for barn med språkvansker
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn og formål: Denne masterstudien har som formål å utforske hvordan spesialpedagoger bruker lek for å støtte barn med språkvansker sin språkutvikling og deres inkludering i barnehagens lekefellesskap. ... -
Livsmestring i et systemperspektiv
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er læreres opplevelser rundt det tverrfaglige tema livsmestring, og implementeringen av Fagfornyelsen. Formålet med oppgaven er å utforske læreres tanker om hvilken betydning livsmestring som tema ... -
Livsmestring i skolen. En kvalitativ studie av hvordan livsmestring blir forstått og hvordan det er tenkt implementert i skolen.
(Master thesis, 2022)Dagens barn og unge gir uttrykk for et voksende behov for praktisk kunnskap og ferdigheter for å mestre livene sine, da de møter en rekke utfordringer som er vanskelige å håndtere på egenhånd (LBU, 2017). På bakgrunn av ...