Betydningen av medvirkning for elevers faglige skoleresultater : En kvantitativ undersøkelse av Arendal kommunes 1-10 skoler
Abstract
I denne oppgaven har vi tatt utgangspunkt i 1-10 skolene i Arendal kommune for å undersøke hvorvidt medvirkning har noe å si for elevenes fagligeskoleresultater. Datamaterialet er hentetfra elevundersøkelsen og grunnskolepoengene.Vi haranalysert grunnskolepoengene opp mot vurdering for læring, elevdemokrati og medvirkning. Vi har sett på skoleutvikling i et historisk perspektiv fra 1970-tallet og fram til i dagfor å vise hvordanmedvirkning har fått større og størreplass i skolen. Lover, forskrifter og Stortingsmeldinger legger føringer for skolens innhold, og hvordan vi skal lære elevene å medvirke og delta i demokratiske prosesser i samfunnet -både for seg selv og andre. Elevene skal også lære å delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Teorien vi har valgt bygger opp omkring viktigheten av både medvirkning på individ-og systemnivå.Solhaug og Børhaug (2012) snakker om nødvendigheten av å utvikle og ivareta demokratiet og demokratiforståelsenfor å sikre våre verdier,forståelse og holdninger. I dagens samfunn er disse stadig under press.Nordahl, Hattie og Robinson forskerpå hva som gir mest effekt i opplæringen, blant annet vurdering for læring ogelevsentrert ledelse.Vi har analysert tallene for å se om de gir oss samme svar som teorien vi har lest. Tallene for Arendalsskolen viser tendenser i samme retning som det forskerne hevder. Vi finner enkelte klare indikasjoner på at teorien og hypotesen vår stemmer. Det er store forskjeller mellom skolene, og slik vi forstår tallene ser det ut som at noen av skolene har lyktes bedre med åimplementere medvirkning enn andre skoler.Til slutt i oppgaven gir vi noen forsiktige anbefalinger til kommunen. Vi ønsker at alle elever i kommunen vår, uansett skole, får det samme gode, kvalitative tilbudet hva gjelder opplæring.
Description
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2018