«Alle mann på dekk» : Utvikling av profesjonell kapital hos yrkesfaglærerne i Agder
Abstract
Strategiplanene, som omhandler kompetanseheving hos lærerne, fokuserer i dag på hvordan
organisatoriske forhold virker inn på hvordan kompetanse utvikles, brukes og formidles
innenfor den enkelte skole og skoler imellom (Hagen & Nyen, 2009a, s. 149). Likevel er ikke
vektleggingen av et samarbeid mellom lærerne like fremtredende i de ulike strategiene for
kompetanseheving. I «Kompetanse for kvalitet» (Kunnskapsdepartementet, 2015a) vektlegges
relevansen av et profesjonelt felleskap av faglig dyktige lærere, som samarbeider om god
undervisning, og en felles skolekultur, som igjen skal bidra til et godt læringsmiljø, og til at
elevene lærer mer (Kunnskapsdepartementet, 2015a). I «Yrkesfaglærerløftet – for fremtidens
fagarbeidere» (Kunnskapsdepartementet, 2015b), som retter seg mot kompetanseheving innen
de yrkesfaglige programfagene, er dette samarbeidsaspektet mellom lærerne fraværende, uten
at det fremkommer hvorfor dette er tilfellet.
Masteroppgaven baserer seg på en antakelse om at yrkesfaglærerne vil kunne ha et stort
utbytte av å samarbeide mer med hverandre, innen deres eget programfag og på tvers av
programfagene, for å heve kompetansen til den enkelte lærer, men også kompetansen i
kollegafellesskapet. I tillegg formodes det at yrkesfaglærerne kan ha utbytte av å samarbeide
med fellesfaglærerne ved skolen. Samarbeidets fokus rettes mot det å utvikle «profesjonell
kapital» i kollegafellesskapet (Hargreaves & Fullan, 2014) innad i egen skole eller på tvers av
skoler. Utvikling av profesjonell kapital handler om kompetanseheving i kollegafellesskapet
ved skolen, ved at lærerne deler kunnskaper og erfaringer med hverandre, og omdanner
«humankapital» til «sosial kapital». Det tas utgangspunkt i at utvikling av profesjonell kapital
krever noe av både yrkesfaglærerne selv, og av skolens ledelse. Dette handler blant annet om
yrkesfaglærernes villighet til å lære til seg og lære fra seg, la seg lede og lede andre, samt
ledelsens tilrettelegging for et samarbeid mellom lærere med fokus på kompetanseheving.
«Alle mann på dekk» kan videre være illustrerende for den innsatsen og det engasjementet
som kreves av de ulike aktørene for å utvikle profesjonell kapital i kollegafellesskapet.
Utvikling av profesjonell kapital fordrer både villighet og pågangsmot fra kollegafelleskapet,
og en ledelse som holder «stø kurs» gjennom «ukjent farvann».
For å støtte opp om påstanden om at utvikling av profesjonell kapital hos yrkesfaglærerne kan
bidra til kompetanseheving, benyttes funn fra både nasjonal - og internasjonal forskning rundt
behovet for kompetanseheving hos yrkesfaglærerne. I tillegg tas det utgangspunkt i funn fra en kartleggingsstudie jeg gjennomførte i januar/februar 2018, i et samarbeid med Institutt for
pedagogikk ved UiA. Dette var en elektronisk, kvantitativ spørreundersøkelse som rettet seg
inn mot yrkesfaglærere innen programfagene: Elektrofag, Bygg- og anleggsteknikk, samt
Teknikk og industriell produksjon (TIP) i Aust- og Vest-Agder. Funnene som kommer frem i
masteroppgaven er tentative, og kan kun fortelle noe om yrkesfaglærerne innen de utvalgte
programfagene i Agder. Likevel tyder funnene på at et større fokus på en læringskultur som
vektlegger utvikling av profesjonell kapital i kollegafellesskapet, er noe som yrkesfaglærerne
i stor grad ønsker velkommen.
Nøkkelord: Kompetanseheving, lærersamarbeid, yrkesfaglærere, profesjonell kapital,
profesjonell utvikling og ledelse.
Description
Masteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2018