Avdekking av omsorgssvikt i barneskolen : En kvalitativ studie av læreres erfaringer med avdekking av omsorgssvikt i barneskolen
Abstract
Studiens hensikt er å belyse ulike sider ved avdekking av omsorgssvikt i barneskolen. For å kunne avdekke omsorgssvikt i arbeid med barn, må man ha kunnskap om hva som fremmer, og om hva som hemmer avdekking (Killén, 2004, s. 20). Studiens problemstilling er:
Hva hemmer og hva fremmer avdekking av omsorgssvikt i skolen
For å besvare problemstillingen best mulig søker studien svar på følgende tre forskningsspørsmål:
Har lærerne nok kunnskap for å kunne avdekke omsorgssvikt
Hvordan påvirker tverrfaglige samarbeid i skolen avdekking av omsorgssvikt
Hvordan påvirker skolens organisasjonskultur avdekking av omsorgssvikt
Studien er basert på 6 utførte kvalitative forskningsintervjuer med til sammen 8 lærere som arbeider i barneskolen. Med utgangspunkt i lærernes egne opplevelser og erfaringer med avdekking av omsorgssvikt er intensjonen å kunne gi innsikt i hva som fremmer og hemmer avdekkingen.
Resultatene av studien tyder på den ene siden at det som hemmer avdekking av omsorgssvikt i barneskolen er mangel på kunnskap om hva omsorgssvikt er, utfordringer i samarbeid med eksterne tjenester og mangel på en felleskultur for avdekking. På den andre siden tyder resultatene på at det som fremmer avdekking av omsorgssvikt i barneskolen, er interne tverrfaglige team, og trygghet og støtte i en felleskultur for avdekking.
Description
Masteroppgave Sosiologi og sosialt arbeid ME522 - Universitetet i Agder 2018