Show simple item record

dc.contributor.authorEck, Nicholas Oscar van
dc.date.accessioned2017-10-11T07:33:46Z
dc.date.available2017-10-11T07:33:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459522
dc.descriptionMasteroppgave rytmisk musikk MUR500 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractGrunnlaget for musikksmaken og interessen min for elektronisk musikk begynte på musikklinja. Der oppdaget jeg blant andre Michael Jackson og Ratatat, og det var første gangen jeg ble oppmerksom på hvordan man kan skape seg en tydelig musikalsk identitet som band eller artist, i skjæringspunktet mellom flere musikkstiler. Dette skulle legge grunnlaget for problemstillingen min, som lyder som følger: Hvordan kan elektrisk gitar integreres i et moderne elektronisk sound? Mulighetene og mangfoldet i synth skaper utfordringer, men også rom til å utvikle seg selv som utøver med et eget sound. Jeg ville derfor se nærmere på noen av utfordringene ved frekvensering og arrangering i elektroniske lydbilder. Jeg har skissert ut to retninger: Den ene har en tradisjonell tilnærming til gitar i et elektronisk lydbilde. Den andre ser ut til å integrere gitar bevisst med de elektroniske elementene. Til analysearbeidet har Allan F. Moores soundbox (Moore, 2001) vært det viktigste virkemiddelet. Dave Whitehills kombinasjon av notasjon og tabulatur (Whitehill, 1990) er et viktig pedagogisk verktøy for innøving og detaljarbeid på spesifikke gitarstemmer, men for å forstå hvordan de ulike elementene et sound påvirker hverandre, var de forskjellige nivåene i Moores soundbox et mer oversiktlig og enkelt arbeidsverktøy. Teknologi er en forutsetning for utvikling av nye lyder, og implisitt også nye bandsound. Noe av det viktigste jeg har gjort for å lære meg å beherske dette aspektet ved min utøving av gitar er kjennskap til lydene brukt av keyboardisten i bandet, samt inngående kjennskap til egne effekter og bruksområder. Likevel kan det være et toegget sverd, og store mengder teknologiske muligheter kan lett friste musikere til å bruke all teknologi som er tilgjengelig. Jeg plasserer meg midt mellom de to retningene innenfor gitar i elektronisk musikk jeg skisserer i kapittel 7.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectMUR500nb_NO
dc.titleElgitar i elektronika : Hvordan kan elektrisk gitar integreres i et moderne elektronisk sound?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112nb_NO
dc.source.pagenumber65 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal