Workshop som arena for deling av kunnskap : deling av kunnskap mellom byggeledere i Kruse Smith
Abstract
Denne oppgaven handler om kunnskap og kunnskapsdeling. Verdien av kunnskap har værtmer og mer i fokus i den senere tid. Men det gjelder ikke bare verdien av kunnskap, men ogsåhvor viktig innovasjon er og den gevinsten man får av å dele den.Jeg har jobbet med firmaet Kruse Smith, som er en entreprenør bedrift i bygge- oganleggsbransjen. Den er Norges største familieeide entreprenør bedrift, med en omsetning på4,1 milliarder (2012). Dette gjør at de også er blant de seks største entreprenørene i Norge.Videre er Bygg- og anleggsbransjen den nest største fastlandsindustrien, og den største når detkommer til distriktsnæring. Bransjen består av vitenskapelig kunnskap, ved at mange eringeniører, samt erfaringbasert kunnskap som de med yrkesfaglig bakgrunn bygger oppgjennom arbeidslivet.Gjennom samarbeidet med Kruse Smith har jeg fått muligheten til å være med på å prøve uten metodikk i praksis. Ved å innta en rolle som aksjonsforsker, har jeg med bruk av enkvalitativ metode designet og gjennomført workshop, med den hensikt å dele kunnskap ogerfaring mellom prosjekter i Kruse Smith. Ut i fra dette har jeg utledet denneproblemstillingen:Hvordan kan kunnskapsdeling mellom byggeprosjektene organiseres?Ved å samle byggeledere fra forskjellige prosjekter var målet mitt å prøve workshop somarena for å dele kunnskap og erfaring mellom prosjektene. I tillegg til å komme frem til noenkonkrete oppgaver som kunne forbedres, og som de kunne starte med etterat workshopene vargjennomført.De mest sentrale funnene som har kommet frem i denne prosessen, er at det er lite motstandmot å dele kunnskap og erfaringer. Det virker som om at det er en barriere for å ta kontaktmed folk i andre prosjekt hvis man ikke kjenner dem. De så for seg at det ble lettere å takontakt i fremtiden, etterat de hadde fått et ansikt til navnet. Dette kan også handle omtidspress. Hvis man har mye å gjøre, og ikke er sikker på hvem man skal kontakte kan det fortivbli til man ikke kontakter noen. Workshop ble en vellykket arena, og det virket som om dehadde savnet en slik konkret arena. Ut i fra denne prosessen fikk jeg bare sett på deling aveksplisitt kunnskap, og den lot seg lett dele på denne arenaen. Ved at de deler og lærer avhverandre er dette med på at kunnskapen blir lagret i organisasjonens hukommelse. Dette gjørat workshop ble en god arena for å dele kunnskap, men også å gjøre kunnskapen mereksplisitt i Kruse Smith. I tillegg er den lett å kombinere med deres innovasjonsstrategi som erLEAN Construction.Vi oppnådde en samhandling gjennom workshopene, og det førte til at vi fikk planlagt etforbedringsprosjekt. Planen var at det skulle følge to byggfornyelse prosjekter. En avbyggelederne som deltok var mellom to prosjekter, men tok kontakt så fort han fikk tildelt etnytt prosjekt. Det førte til at forbedringsprosjektet også skal følge et nybygg prosjekt.Klev & Levin (2009) og Farner (2008) mener at workshop er en solid og robust arbeidsform, så lenge man designer den i forhold til det man er ute etter. Man må tørre å la deltakerne fåspillerom og muligheten til å være kreative. Ut i fra denne prosessen er det noe jeg kan si meg enig i.
Description
Masteroppgave Innovasjon og kunnskapsutvikling ME513 - Universitetet i Agder 2014