• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • View Item
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kundelønnsomhetsanalyse i teori og praksis : en kundelønnsomhetsanalyse i lokalavisen Fædrelandsvennen AS

Thomassen, Marie; Malmgård, Eline
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Malmgård, Eline.pdf (2.723Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2419495
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [533]
Abstract
Hovedtema for oppgaven er kundelønnsomhetsanalyse i teori og praksis. Vi har forsøkt å

besvare vår problemstilling:

Hvilke resultater gir en kundelønnsomhetsanalyse av annonsekundene i Fædrelandsvennen?

Som problemstillingen indikerer, har vi gjennomført en kundelønnsomhetsanalyse hos

lokalavisen Fædrelandsvennen. Alle annonsekundene ble gjenstand for analyse, og

segmentert i henhold til inntekt. Da Fædrelandsvennens markedsavdeling ikke selv benytter

modeller for beregning av kundelønnsomhet, har vi gjennomført en undersøkelse knyttet til

tidsbruk blant de ansatte i avdelingen, som brukes som grunnlag for fordeling av

lønnskostnaden.

Som ledd i vår utredning, har det vært hensiktsmessig å vurdere våre observasjoner opp mot

teori. Teorien om den såkalte 80/20-regelen, hvor det hevdes at 80 prosent av lønnsomheten

genereres av 20 prosent av kundene i en virksomhet, viste seg å gjelde omtrentlig i forhold til

de resultater vår lønnshetsanalyse genererte. Vi hadde videre en forventning om at de største

kundene etter inntekt, også var de mest lønnsomme kundene. Denne forventningen viste seg å

være gjeldene, basert på resultatene av kundelønnsomhetsanalysen. Til slutt hadde vi en

forventning om at det ville foreligge enkelte utfordringer knyttet til utarbeidelse av

lønnsomhetsanalysen, men at registreringer av kundeaktiviteter i markedsavdelingen var

optimale. Det viste seg å foreligge flere utfordringer enn først antatt, og registreringssystemet

inneholdt ikke tilstrekkelig informasjon til å utarbeide en fullt ut reliabel

kundelønnsomhetsanalyse. Da avdelingens registreringssystem for kundeaktivitet ikke gir

optimal informasjon om aktiviteter på den enkelte kunde, har vi funnet det utfordrende å

fordele kostnader til kundene. Til tross for disse svakhetene i registreringssystemet, og

problematikken rundt fordeling av kundekostnader, har det vært mulig å utarbeide en

kundelønnsomhetsanalyse som gir et bilde av kundelønnsomheten blant annonsekundene i

Fædrelandsvennen.
Description
Masteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit