• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norske olje- og gasselskapers samfunnsansvar i utlandet- sett fra Statoil Tanzania : en casestudie av Statoil Tanzania AS

Johansen, Sara Sandvik
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Johansen, Sara Sandvik.pdf (785.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2419419
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [451]
Sammendrag
Denne oppgaven har som hensikt å gi innsikt i hvordan interessenter påvirker selskapers samfunnsansvar, sett fra Statoil Tanzanias perspektiv.

Samfunnsansvar er et sentralt tema i dagens globale agenda, og forventingene til næringslivets samfunnsansvar øker stadig. Sivilsamfunn, partnere og myndigheter har alle sentrale roller overfor selskapet, og har evnen til å påvirke selskapets opptreden. Norske olje- og gasselskaper utvider stadig virksomheten sin til land hvor korrupsjon og menneskerettigheter er utberedt, og dette gjør spørsmål vedrørende selskapenes samfunnsansvar mer aktuelt. Olje- og gasselskaper opererer i økende grad i vanstyrte og korrupte land, det har ført til forventinger fra omgivelsene om å ta økt ansvar for disse forholdene. På grunnlag av dette er problemstillingen som følgende: «Hvordan påvirkes norske olje- og gasselskap i utlandet av det de oppfatter som interessentenes forventninger til dem?»

For å svare på problemstillingen på en best mulig måte har jeg valgt å foreta en kvalitativ og beskrivende casestudie. Casebedriften er Statoil Tanzania AS, datterselskapet til det norske olje- og gasselskapet Statoil ASA. Jeg har gjennomført dybdeintervjuer med ansatte i Statoil Tanzania, som har ulik kompetanse vedrørende selskapets interessenter og samfunnsansvar. Intervjuene resulterte i en mengde data som er relevant for studiet. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er basert på CSR-teori, interessentteori og legitimitetsteori. Resultatene av denne forskningen viser at Statoil Tanzanias interessenter, særlig Tanzanianske myndigheter påvirker Statoil i henhold til hvordan de utøver samfunnsansvar i Tanzania. Interessentene har høye forventinger til Statoils gassprosjekt og til Statoils engasjement i henhold til å ta ansvar og skape goder for lokalsamfunnet. Høye forventinger kan nyttes til mangel på kunnskap og kompetanse i olje- og gassnæringen i Tanzania. Det lave kunnskaps -og kompetansenivået blant interessentene skaper utfordringer for selskapet i forhold til å oppfylle forventingene fra samfunnet. Dette har ført til at Statoil Tanzania må føre en CSR- strategi med fokus på informasjon, kunnskapsoverføring og relasjonsbygging
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit