Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOland, Øyvind
dc.date.accessioned2016-10-21T10:50:39Z
dc.date.available2016-10-21T10:50:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416857
dc.descriptionMaster grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractDenne studien har som hensikt å få en innsikt i hvordan gutter i ungdomsskolen opplever dusj- og garderobepraksis i skolen. Undersøkelser viser at i løpet av de siste ti årene har det blitt færre og færre elever som benytter fellesdusjen etter kroppsøvingstimene. Det nevnes at elever velger å avstå å dusje, eller de dusjer med klær på, evt. tar og vasker seg kjapt under armene og i fjeset i vasken. Undersøkelsen i denne masterstudien ønsker derfor å få en innsikt i elevenes opplevelser av garderoben. Det nevnes også at elever reduserer aktivitetsnivået sitt i kroppsøvingstimen for å slippe unna og dusje. Problemet er i og for seg ikke om de dusjer eller ikke, men hvorfor de opplever dusjen så ubehagelig? Går dette utover kroppsøvingsfaget? Studien har valgt et kvalitativt design og utført 8 semi strukturerte intervjuer med gutter som går i 10.klasse. Analysen har tatt for seg de ulike opplevelsene som blir nevnt, for deretter å prøve å se sammenhengen til hva som kan være bakgrunnen for de ulike opplevelsene. Resultatene viser at faktorer som pubertet, sjenanse, selvoppfatning, kroppsfokus og medievirksomheten har en mulig påvirkningskraft. Elevene kommer ofte fra forskjellige barneskoler og blir satt sammen i nye klasser på ungdomsskolen. Studien tolker det som at puberteten og de store endringene som skjer på kroppen i denne alderen skaper ubehag og sjenanse for å vise seg fram for andre elever man ikke kjenner. I tillegg kan kroppsfokuset ha en viss påvirkningskraft. Studien kan konkludere med at noen elever oppfatter det å dusje sammen med andre i fellesdusjen som ubehagelig, mens selve garderoben oppfattes som et sosialt og positivt sted å være. Nøkkelord: Garderobe, pubertet, sjenanse, selvoppfattelse, kroppsbilde, kroppsøvingnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectgarderobenb_NO
dc.subjectpubertetnb_NO
dc.subjectsjenansenb_NO
dc.subjectselvoppfattelsenb_NO
dc.subjectkroppsbildenb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.titleGarderobesituasjonen i ungdomsskolen : hvilke opplevelser har gutter av dusj- og garderobepraksisen i kroppsøving?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber70 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel