Garderobesituasjonen i ungdomsskolen : hvilke opplevelser har gutter av dusj- og garderobepraksisen i kroppsøving?
Abstract
Denne studien har som hensikt å få en innsikt i hvordan gutter i ungdomsskolen opplever dusj- og garderobepraksis i skolen. Undersøkelser viser at i løpet av de siste ti årene har det blitt færre og færre elever som benytter fellesdusjen etter kroppsøvingstimene. Det nevnes at elever velger å avstå å dusje, eller de dusjer med klær på, evt. tar og vasker seg kjapt under armene og i fjeset i vasken. Undersøkelsen i denne masterstudien ønsker derfor å få en innsikt i elevenes opplevelser av garderoben. Det nevnes også at elever reduserer aktivitetsnivået sitt i kroppsøvingstimen for å slippe unna og dusje. Problemet er i og for seg ikke om de dusjer eller ikke, men hvorfor de opplever dusjen så ubehagelig? Går dette utover kroppsøvingsfaget?
Studien har valgt et kvalitativt design og utført 8 semi strukturerte intervjuer med gutter som går i 10.klasse. Analysen har tatt for seg de ulike opplevelsene som blir nevnt, for deretter å prøve å se sammenhengen til hva som kan være bakgrunnen for de ulike opplevelsene.
Resultatene viser at faktorer som pubertet, sjenanse, selvoppfatning, kroppsfokus og medievirksomheten har en mulig påvirkningskraft.
Elevene kommer ofte fra forskjellige barneskoler og blir satt sammen i nye klasser på ungdomsskolen. Studien tolker det som at puberteten og de store endringene som skjer på kroppen i denne alderen skaper ubehag og sjenanse for å vise seg fram for andre elever man ikke kjenner. I tillegg kan kroppsfokuset ha en viss påvirkningskraft.
Studien kan konkludere med at noen elever oppfatter det å dusje sammen med andre i fellesdusjen som ubehagelig, mens selve garderoben oppfattes som et sosialt og positivt sted å være.
Nøkkelord: Garderobe, pubertet, sjenanse, selvoppfattelse, kroppsbilde, kroppsøving
Description
Master grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram - Universitetet i Agder 2016