dc.contributor.author | Valle, Jørgen | |
dc.date.accessioned | 2016-10-12T09:54:47Z | |
dc.date.available | 2016-10-12T09:54:47Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2414497 | |
dc.description | Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne forskningsstudien tematiserer hvordan lærere i grunnskolen kan tilrettelegge for læring
av leseforståelsesstrategier for elever som opplever spesifikke lesevansker. For å utvikle
kunnskap om denne pedagogiske utfordringen, ble det gjennomført kvalitative intervjuer med
fem lærere som arbeider i grunnskolen. Med en konstruktivistisk tilnærming er kunnskapen
som har blitt utviklet i arbeidet med studien derfor konstruert gjennom fortolkning av
intervjupersonenes beskrivelser. Intervjutekstene har blitt tolket i lys av tidligere forskning og
det teoretiske rammeverket bestående av et sosiokulturelt perspektiv på læring. Dette har
gjennom arbeidet med analysen ført til forskningsstudiens resultater.
Lærerne beskriver en opplæring hvor det arbeides med de tekniske sidene ved lesing
med avkoding og leseflyt, og særlig på barnetrinnet er dette fremtredende. Lærerne som til
daglig underviser eldre elever på mellom- og ungdomstrinn forteller om et økende innslag av
leseforståelsesstrategier i opplæringen. Denne tendensen kan forklares med et økt behov for
strategisk lesing av mer krevende tekster. Disse lærerne erfarer også en økende risiko for
elevers lave forventning om å mestre lesing. Opplæringen organiseres ofte i mindre grupper,
og det benyttes ofte opplest tekst.
Lærerne erfarer at elever som opplever spesifikke lesevansker har stort behov for å
lære leseforståelsesstrategier, og dette realiseres gjennom en tilpasning av tekster og et
systematisk arbeid med lesing. Lærerne vektlegger at leseforståelsesstrategiene ikke bør forbli
tekniske prosedyrer som elevene utøver, og strategiene må derfor oppleves som meningsfulle.
Leseforståelsesstrategiene kan bidra til mestring og et økt mot i arbeidet med skrevne tekster.
Lærernes rolle i denne tilretteleggingen innebærer å støtte elevene med intensiv
modellering og veiledning, og det er viktig for lærerne å påpeke elevenes mestring i
benyttelsen av leseforståelsesstrategiene. Lærerens rolle løftes frem som avgjørende for i
hvilken grad elevene skal utvikle seg som strategiske lesere.
Som en del av studien ble det etterspurt hvordan lærerne involverer elevenes foreldre i
dette arbeidet. Lærerne involverer foreldre gjennom å gi informasjon om hva en strategisk
leser foretar seg i møtet med skrevne tekster, og lærerne er bevisste de potensielt negative
erfaringene som foreldre selv kan ha med skole og utdanning. Det informeres også om hvilke
utfordringer elever som opplever spesifikke lesevansker kan erfare, og på denne måten
forsøkes det å bistå foreldre i deres støtte til egne barns læring av leseforståelsesstrategier | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | PED511 | |
dc.title | ”Når lyset i øynene deres slukker ned, da er motet borte” : en kvalitativ studie om grunnskolelæreres tilrettelegging for at elever som opplever spesifikke lesevansker skal lære å ta i bruk leseforståelsesstrategier | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | [103] s. | nb_NO |