Show simple item record

dc.contributor.authorHenriksson, Jeanette Mari
dc.date.accessioned2014-10-06T12:11:19Z
dc.date.available2014-10-06T12:11:19Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223181
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg bruk av dyreassisterte intervensjoner som tiltak for barn og unge med spesielle behov. Studien har sett på hvordan ungdommer og deres foreldre/foresatte opplevde å delta i et prosjekt med hesteassisterte intervensjoner. På grunnlag av datamaterialet blir de fire kategoriene tilhørighet, trygghet, mestring og selvoppfatning benyttet. Metoden som blir benyttet er kvalitativ, med intervjuer av fire ungdommer og tre foreldre/foresatte. Data i sin helhet samsvarer i stor grad med tidligere forskning som viser at samhandling med dyr fører til ro, økt sosial kompetanse, og at noen mennesker både blir mer og fortere knyttet til dyr enn andre mennesker. Dyr kan fungere utmerket som kamerater for barn og er i motsetning til mennesker, ikke opptatt av materielle ressurser, status og sosiale ferdigheter. Studiens undersøkelser antyder at dyrs tilstedeværelse øker sjansene for sosial interaksjon mellom mennesker, og at dyr kan beskytte barn mot mobbing og konflikter i hjemmet, og på den måten fungere som en buffer. Samhandling med dyr kan gi opplevelser av mestring og gi en bedre selvoppfatning. I tillegg gir relasjonen til dyr mennesker en følelse av trygghet, tilhørighet, ro og å bli akseptert for den de er. Studien tyder på at å inkludere dyreassisterte intervensjoner som supplement i tilrettelagt undervisning for barn med spesialpedagogiske utfordringer kan ha en positiv effekt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitet i Agder / University of Agdernb_NO
dc.subjectPED511nb_NO
dc.title"Hun mestrer en ting, og da påvirker det alt annet" : en kvalitativ studie av opplevelser og erfaringer med bruk av dyreassisterte intervensjoner i forhold til barn og unge med spesielle behovnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber82 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record