Browsing Master's theses in Social Communication by Issue Date
Now showing items 21-40 of 197
-
Oppdragsfinansierte nyheter : tekstuelle utfordringer i møtet mellom oppdragsgivers forventninger til måloppnåelse og gjeldende journalistiske konvensjoner
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven belyser hvordan det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire må forholde seg til to ulike intensjoner i sin tekstpraksis. Deres overordnede mål er å skape et bedre omdømme for oppdragsgiver gjennom ... -
Alltid beredt? : en masteroppgave om krisekommunikasjon
(Master thesis, 2013)Tematikken i denne oppgaven er krisekommunikasjon. Dette fagfeltet vokste frem på 1990-tallet, som et resultat av at kriseledelse fikk økt betydning for virksomheter. Det kommunikative aspektet rundt håndtering av ... -
Åpen dialog og skjult makt i Oslo kommune : en kombinasjon av maktteori og retorikk for å forstå hvordan kommunikasjonsrådgivere vil endre informasjonsseksjonens anskaffelse
(Master thesis, 2013)Offentlige innkjøp og anskaffelser av kommunikasjonstjenester er økende. Da Oslo kommune skulle planlegge et innkjøp av en rammeavtale for kommunikasjonstjeneste valgte de å gjøre gjennom et pilotprosjekt som skulle vektlegge ... -
En målrettet og meningsfull reise : en retorisk og sosialsemiotisk undersøkelse av skrift og bilde i to turistbrosjyrer
(Master thesis, 2013)This thesis is the result of an interest in the communicative and rhetorical powers of the written word and the picture. Separately, these modalities are able to convey meaningful messages; combined, their messages can be ... -
Rekruttering med sosiale medier : fire eksperter på sosiale medier og fire norske virksomheters syn på effektene ved bruk av sosiale medier i rekruttering
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven besvarer hvordan fire eksperter på strategisk bruk av sosiale medier og fire norske virksomheter ser på effektene av å implementere sosiale medier i rekrutteringsprosesser. Målet med oppgaven er å ... -
Kildenes makt : en kritisk diskursanalyse av velferdsteknologi og ekspertmakt
(Master thesis, 2013)Formålet med denne masteravhandlingen er å identifisere fremtredende diskurser i fremstillingen av velferdsteknologi og undersøke nærmere hvordan de ulike stemmene i debatten kommer fram. Debatten omkring velferdsteknologi ... -
Blendet av oljen? : en kritisk diskursanalyse av Fædrelandsvennens dekning av næringsklyngen Node
(Master thesis, 2014)Næringsklyngen Node har det siste tiåret opparbeidet seg en sterk regional og global posisjon som verdensledende aktør i det tøffe olje- og gassmarkedet. I samme tidsrom har det vært en sterk økning i pressedekningen av ... -
Hvordan skapes det engasjement i bistandskommunikasjon? : en tekstanalyse av UNICEF sin rapport The state of the world's children analysert over en periode på 20 år
(Master thesis, 2014)Hvert år siden 1980 har organisasjonen UNICEF gitt ut en omfattende rapport av trender som påvirker barn, denne rapporten heter The state of the world`s children. Denne oppgaven er en tekstanalyse av hovedsakelig forsiden, ... -
Å skape hjerterom og husrom gjennom retorikk- analyse av en rekrutteringskampanje i regi av Bufetat
(Master thesis, 2014)I denne studien ses det nærmere på Bufetat region Midt-Norges rekrutteringskampanje Fosterbarna. I kampanjen ble naturtro dukker plassert på bussholdeplasser i flere byer som et stunt. Dukkene hadde plakater rundt halsen ... -
"Facebook, valgkampens tekst-tv?"
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven analyserer jeg hvordan Høyre og Kristelig Folkeparti kommuniserte gjennom partiledernes Facebook-side i valgkampen 2013. Jeg har intervjuet den tidligere stabssjefen til Erna Solberg, Haakon Dagestad, ... -
Nesten Helg fra live talkshow til blogg
(Master thesis, 2014)Med den teknologiske utviklingen vi gjennomgår i dag er det stadig nye muligheter for å spre informasjon og budskap. Denne oppgaven tar for seg hva som er hensiktsmessig og relevant for Abup å ta med seg i overføringen fra ... -
Intentional transparency : a rhetorical case study of BP's transparency policy throughout the Deepwater Horizon crisis in comparison to how Tesco dealt with the european horsmeat scandal
(Master thesis, 2014)In this thesis, I have studied how a major event such as a crisis changes the way a company promotes transparency in their corporate communication. To gain knowledge about this aspect of their communication I did a multicase ... -
De mektige politiske edderkoppene : en masteroppgave om avisers fremstillinger av spinndoktorer
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er et resultat av en interesse for språk og kommunikasjon og nysgjerrigheten på noen av de som sies å være de flinkeste til å vri på språket. Tematikken i denne oppgaven er spinndoktorer. Spinndoktorbegrepet ... -
Mens debatten er en kamp, er dialogen et samarbeid : et studie av kommunikativ planlegging med planprosessen Endringer av reguleringsplaner i Sørlandsparken som case
(Master thesis, 2014)Komplekse samfunn har et økende behov for styring og planlegging av verdier og interesser. Årlig blir det utarbeidet mellom 2000 og 3000 reguleringsplaner som skal forme den fysiske delen av samfunnet vi lever i. Det ... -
Når det utenkelige rammer : en studie av krisekommunikasjon på Sørlandet
(Master thesis, 2014)I oppgave min har jeg hatt som hensikt å analysere og forklare betydningen av krisekommunikasjon- og beredskap i videregående skoler. For å belyse teorien i praksis har jeg anvendt et lokalt case som utgangspunkt for ... -
Kjør forsiktig! og ha en god dag! : politiets bruk av Facebook som redskap for å utføre sitt samfunnsoppdrag
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven belyser hvordan politiet tar i bruk Facebook som kommunikasjonsredskap for å utføre sitt samfunnsoppdrag. Bakgrunnen for avhandlingen er at det er lite forskning på nødetaters bruk av sosiale medier. Nødetater ... -
Avhengighet og skepsis : det kompliserte forholdet mellom journalister og kommunikasjonsrådgivere på Sørlandet
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg forholdet mellom journalister og kommunikasjonsrådgivere på Sørlandet. Analysen er todelt. Den første delen ser på hvordan statusen mellom de to yrkene er i dag. Den andre delen ser på hvilke ... -
Attraktiv storby eller flekk på kartet? : en kvalitativ innholdsanalyse av stedsprofilering i Skien kommune
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg ulike teorier om sted, stedsidentitet, image og stedsprofilering, samt hvordan steder er attraktive for potensielle tilflyttere og næringsliv. Globalisering har ført til økt konkurranse, også for ...