dc.contributor.author | Briseid, Lars Gunnar | |
dc.date.accessioned | 2012-03-06T09:30:12Z | |
dc.date.available | 2012-03-06T09:30:12Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Briseid, L. G. (2011). Fra teori til praksis - med Levende Historie. Erfaringer fra et tverrfaglig prosjekt som kobler sammen fag og praktisk-estetiske virkemidler i lærerstudenters øvingspraksis. Norsk pedagogisk tidsskrift, 95(3), 198-214. | no_NO |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139215 | |
dc.description | Author's version of an article published in the journal: Norsk pedagogisk tidsskrift. Also available from the publisher at: http://www.idunn.no/ts/npt/2011/03/art02 | no_NO |
dc.description.abstract | Målet med studien var å undersøke om bruk av praktisk-estetiske virkemidler i et felles prosjekt mellom ulike fag i lærerutdanningens øvingspraksis kunne bidra til å knytte teori og praksis nærmere hverandre for lærerstudenter. (De aktuelle fagene var pedagogikk, norsk og RLE). I hvilken grad opplever studentene at slike erfaringer har bidratt til deres egen læring og utvikling som kommende lærere? Resultatene tyder på at praktisk-estetiske virkemidler i lærerutdanningen har et potensial både når det gjelder å konkretisere teorien og knytte sammenhenger til praksis, og ved å bringe glede og motivasjon inn i læringsarbeidet. Samtidig rapporterer studentene at de opplever at erfaringene har stor overføringsverdi med tanke på deres fremtidige virke som lærere. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | no_NO |
dc.title | Fra teori til praksis - med Levende Historie. Erfaringer fra et tverrfaglig prosjekt som kobler sammen fag og praktisk-estetiske virkemidler i lærerstudenters øvingspraksis | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 198-214 | no_NO |
dc.source.volume | 95 | no_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | no_NO |
dc.source.issue | 3 | no_NO |