Skoledebatten på 1950-tallet : Fortsatt aktuell?
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139203Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Briseid, L. G. (2009). Skoledebatten på 1950-tallet : fortsatt aktuell? Norsk pedagogisk tidsskrift, 93(5), 401-414.Sammendrag
Skoledebatten i Norge på 1950-tallet inneholdt mange av de samme temaene som debatten i dag. Skolens formål, differensieringsproblemet, skolens allmenndannende funksjon, synet på kunnskap og hvilken rolle skolen skal ha i samfunnet er aktuelle eksempler. Selv om temaene i stor grad er de samme, er debattene ulike. Målet med fremstillingen er å gi et bilde av ulike posisjoner i 1950-årenes debatt, og deretter reflektere over om elementer i denne diskusjonen fortsatt har relevans.
Beskrivelse
Akseptert versjon av en artikkel som er publisert i tidsskriftet: Norsk pedagogisk tidsskrift Publisert versjon tilgjengelig fra forlaget på : http://www.idunn.no/ts/npt