dc.description.abstract | Kreativitet og entreprenørskap har kommet i fokus i utdanningssektoren de siste årene og
ulike pedagogiske programmer er lansert for å fremme kreativitet og nyskaping i skolen
(Kunnskapsdepartementet, 2009). Bakgrunnen for studien var min nysgjerrighet på hvordan
disse kreative prosesser faktisk foregår i slike programmer. Ungt Entreprenørskaps (UE) og
Enovas gründercampfinale for videregående skoler er utgangspunktet for studien. Hensikten
med denne etnografiske studien er å belyse den kreative prosessens ulike faser, og se hvordan
prosessen fremstår i lys av relevante teorier om kreativitet. Forskningsspørsmålet i studien er :
Hvordan går elevene frem for å løse oppdraget på campen? For å svare grundig på dette
spørsmålet er to grupper, med fem elever i hver gruppe observert under prosessen og
intervjuet i etterkant. Deres synspunkter utfylles ytterligere med intervjuer med lærerne og
arrangørene av campen.
Oppdraget fra Enova var at elevene skulle komme med nye idéer til produkter, prosesser eller
kampanjer som kunne brukes til å skape økt produksjon av fornybar energi, og redusere
utslippene av CO2. Dette skulle elevene presentere i en forretningsplan og en tre minutters
muntlig fremførelse. Studien viser at gruppene anvender UEs genereringsverktøy for nye
idéer, og benytter seg både av veiledere og av sin allerede opparbeidede kunnskap innen
klimateknologi. Innhentingen av ny informasjon som utfyller kunnskapen de allerede har gjør
at elevene klarer å kombinere teknologien på områder man vanligvis ikke ser slik teknologi
anvendes. Studien viser hvordan dette skjer, hvordan elevene bruker ulike kunnskapsfelt i de
ulike fasene av campen, og ikke minst belyser studien hvilken rolle motivasjonen spiller i
gjennomføringen av en slik kreativ prosess.
Et viktig poeng i studien er at arrangørene setter i gang en fruktbar kreativ prosess ved å gi
elevene dette verktøyet i en konkurransekontekst. Selv om vinnerideene har potensial,
avsluttes den kreative prosessen etter halvgått løp. Campen holder seg bare på de tidligste
fasene av prosessen, og arrangøren har ikke et organisert system som legger til rette for å
hjelpe elevene til å virkeliggjøre de beste idéene. Studien drøfter også hva slags bidrag
campen gir, og styrkene og svakhetene ved en slik camp. | en_US |