dc.contributor.author | Leland, Sigrid | |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T09:41:40Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139112 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand | en |
dc.description.abstract | Problemstillingen som ligger til grunn for denne oppgaven er: Hvilke forhold kan ha betydning for
hvordan kvinnerollen konstrueres? Jeg ønsket å finne ut hvordan dagens unge jenter tenker om
framtiden. Hvilke forestillinger har de om framtidig utdanning, karriere og familieliv? Hvordan er
den kvinnerollen de ser for seg å tre inn i? En grunntanke i oppgaven min er ellers å få innsikt i hva
som har betydning for hvordan dagens unge jenter tenker om ulike sider ved sin framtidige
kvinnerolle.
Ved innsamlingen av det empiriske materialet har jeg benyttet meg av kvalitative
dybdeintervju. Jeg har intervjuet seks jenter som går i videregående skole. Informantenes
opplevelse av sin egen ”livsverden” har vært viktig å få fram gjennom hele intervjuprosessen, og da
særlig deres syn på sin egen rolle som kvinner i framtiden.
Sentralt i det teoretiske grunnlaget for undersøkelsen står teorier om sosialisering. Jeg
benytter meg her i hovedsak av et sosialkonstruksjonistisk syn på sosialisering. Eldre og nyere
forskning om kjønn danner også et bakteppe for undersøkelsen.
Oppgaven har denne oppbyggingen: Kapittel 1 gjelder det teoretiske rammeverket. Kapittel
2 gjelder forskning om kjønn og om kjønnssosialisering. I kapittel 3 gjør jeg rede for metodevalget.
Kapittel 4 omhandler intervjuguide og intervjuspørsmål. Kapittel 5 gjelder min behandling av
datamaterialet. I kapittel 6 foretar jeg en kvalitativ analyse av intervjuene. Kapittel 7 inneholder en
oppsummering av de resultatene jeg har kommet fram til.
Alle informantene i min undersøkelse ønsker seg familie med mann og barn. På hvilket
tidspunkt i livet familieetableringen skal skje, varierer fra jente til jente. Det som er felles for dem,
er at dette først er aktuelt etter at de er ferdig med utdanningen. Når det gjelder utdanning og
karriereplaner, er ambisjonsnivået svært forskjellig fra jente til jente. Noen ønsker seg en kort
yrkesutdanning. Andre har klare mål i forhold til en høgskoleutdanning. For de fleste av jentene vil
det være slik at de orienterer seg mot en ”både–og-diskurs”: De vil ha barn og familie og de vil ha
et interessant yrke.
Resultater fra undersøkelsen viser at flere faktorer har betydning for hvordan jentene
konstruerer sin framtidige kvinnerolle. De nære personene i hjemmet er viktige. Viktig er også
venner, venninner og kjærester. I noen tilfeller har jentene også andre rollemodeller. Generelt er det
slik at det sosiale nettverket rundt informantene har stor betydning for hvordan jentene tenker om
framtida. | en |
dc.format.extent | 546226 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Agder | |
dc.publisher | Agder University College | |
dc.subject.classification | PED511 | |
dc.title | Jenter på Agder : på vei mot nye kvinneroller? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | |