Blar i Master's theses in Education på emneord "PED 511"
Viser treff 1-20 av 54
-
Aksjonsforskning som refleksjonsgrunnlag for leseopplæringen i første klasse : hvordan kan tidlig intervensjon forebygge lesevansker?
(Master thesis, 2010)Det er veldokumentert at barn med svake språklige forkunnskaper er særlig utsatt for å flate ut i leseutviklingen og dermed senere risikerer å bli utdifferensiert i opplæringen. Tidlig innsats i forhold til leseopplæringen ... -
ASK og læring En studie av hvordan en skole legger til rette for å sikre et forsvarlig utbytte av opplæringen for en elev som bruker ASK.
(Master thesis, 2015)Noen elever mangler helt eller delvis talespråk og har behov for det som kalles alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK). I 2012 ble retten til å få opplæring i egne kommunikasjonsformer og å få materiell tilpasset ... -
Basil Bernsteins teori om pedagogiske identiteter brukt iskolepolitisk tekstanalyse
(Master thesis, 2010)Formålet med analysen er å synliggjøre og å systematisere skolepolitisk ideologi hos tankesmia Civita. Dette gjøres gjennom en tretrinns tekstanalyse. Første trinn er en hermeneutisk tilnærming til 27 avistekster, andre ... -
«De skal jo mestre livet» En kvalitativ undersøkelse av fagpersoners arbeid med mestring i en institusjon for ungdom med atferdsvansker.
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien er å utforske hvordan fagpersoner i en institusjon for ungdom med atferdsvansker jobber med mestring, og hvilke utfordringer de møter på i dette arbeidet. Brukerne ved institusjonen viser en destruktiv ... -
”Det er jeg som kjenner barnet mitt best” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelsen av samarbeidet med skolen, med utgangspunkt i foreldre til barn som mottar spesialundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitativ undersøkelse av foreldre til barn som mottar spesialundervisning sin opplevelse av samarbeidet med skolen. Oppgaven har et perspektiv på foreldrenes opplevelse som utgangspunkt. ... -
"Dette har ingen spurt oss om før" : en studie på læringsmiljø, sett fra elevperspektiv
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg læringsmiljø og elevperspektiv på dette. Gjennom metoden fokusgrupper har elever ved en ungdomsskole blitt intervjuet om eget læringsmiljø. Elevperspektivet har så blitt sammenliknet med teori ... -
Didaktisk verktøykasse til etisk profesjonalitet En kvalitativ studie av opplæring i etisk profesjonalitet ved et eiendomsmeglerforetak
(Master thesis, 2015)Studiens bakgrunn: Behovet for pedagogisk og didaktisk kunnskap er økende i utradisjonelle pedagogiske kontekster. I dagens kunnskapssamfunnet ser vi behovet for opplæring. Flere tar høyere utdanning, men opplever et ... -
Elevers vurdering av egen sosial kompetanse i skolen En innholdsmessig og empirisk validering av Skoldialogens instrument for bruk i MITT VALG
(Master thesis, 2015)MITT VALG er et program for læring av sosial og emosjonell kompetanse i regi av Lions Norge (MITT VALG, 2015). Dette er den norske versjonen av det internasjonale programmet Lions Quest som brukes i 85 ulike land (Lions ... -
Elevsamarbeid En sammenliknende casestudie av fire læreres bruk av elevsamarbeid på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015)Forskning på samarbeid mellom elever studerer i stor grad selve elevsamarbeidet, og ønsker å gi beskrivelser av hva som må til for å få et godt samarbeid mellom elevene eller vilkår for gode læringsresultater. Problemstillingen ... -
En case studie av ett barn som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en undersøkelse basert på et case som handler om en jente som viser innagerende atferd og hennes sosiale utfordringer. Jenta har fått diagnosen kronisk utmattelsessyndrom (ME), og hun er preget av ... -
" En god start på skoledagen" : en kvantitativ undersøkelse av morgenrutiner i syv europeiske land med vekt på norske forhold
(Master thesis, 2011)Bakgrunn: Skolebarn starter dagen forskjellig i forhold til hvor aktive de er på skoleveien, hvor mye de sover og hvilke måltidsrutiner de har. I det europeiske folkehelseprosjektet, ENERGY, er barn i syv land i Europa ... -
En lærende organisasjon innenfor olje- og gass industrien : en undersøkelse av de ansattes opplevelse ved NOV Training
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er utformet med mål om å belyse i hvilken grad de ansatte ved NOV Training opplever sin arbeidsplass som en lærende organisasjon. Bakgrunnen for denne tilnærmingen er ønsket om å løfte frem forhold som er ... -
Er det forskjell blant 9. og 10. klasseelever for elever som har og elever som ikke har lese- og skrivevansker, matematikkvansker og atferd og kosthold?
(Master thesis, 2010)I lys av Kunnskapsløftet (K-06), læreplanen, som ble igangsatt høsten 2006 ønsket en å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter. De grunnleggende ferdighetene i grunnskolen er blant annet lese- og skriving og matematikk. ... -
Et pedagogisk møte En komparativ studie av Wolfgang Klafkis og steinerpedagogikkens syn på danning og undervisning
(Master thesis, 2015)Intensjonen med denne oppgaven er å sammenligne hvordan steinerpedagogikken og didaktikeren Wolfgang Klafki forholder seg til temaene dannelse og undervisning. Kan man se på steinerpedagogikken i et dannelsesperspektiv ... -
¨Fordi jeg har lyst til å være flink¨ En kvalitativ undersøkelse av identitetsprosesser knyttet til unge jenters valg av karriererettede studier
(Master thesis, 2015)Stadig flere jenter søker seg til karriererettede utdanninger. Mye tyder på at kvinner har begynt å ta igjen mennene når det gjelder ambisjoner med tanke på lønn og posisjoner i arbeidslivet, som da gjør at unge jenter ... -
Forebygging av frafall i videregående skole : hvordan er tidligere elever sine erfaringer med rådgivning og frafall i videregående skole, og hva kunne rådgiveren gjort annerledes?
(Master thesis, 2012)I dag har den videregående skole store utfordringer med å få flest mulig av elevene til å fullføre videregående opplæring, dette vil si og oppnå studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Det er flere elever som avslutter ... -
Fra brikke til ressurs En kvalitativt studie om arbeidstakers opplevelse av sosial støtte og kompetanseutvikling for trivsel på arbeidsplassen
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Dagens næringsliv er i stadig endring på bakgrunn av sterkere globalisering og internasjonal konkurranse. Som en følge av dette vil organisasjonen gjennomgå endringsprosesser, som outsourcing. Disse ... -
Fra medbevegelse til medfølelse : subjektivitetsdannelsens kroppslige fundament og dens etiske dimensjon i tidlig barndom i lys av Maurice Merleau-Ponty- med mulige pedagogiske implikasjoner
(Master thesis, 2011)Målet med denne teoretiske undersøkelsen er å forstå dannelsesprosessens kroppslige fundament i tidlig barndom – med særskilt henblikk på individets etiske disposisjoner. Ved hjelp av kroppslighetsteori i en fenomenologisk ... -
Fra pøbel til skolelys og fra skolelys til lei : endringsprosesser mellom anti-skolske og pro-skolske maskulinitetskonstruksjoner blant gutter i videregående skole
(Master thesis, 2012)I den senere tid har det vært en økende grad av forskning rundt elever med anti-skolske holdninger i skolen, samt noe forskning også rundt elever med pro-skolske holdninger. Målet med denne oppgaven er å fokusere på ...