Blar i Master's theses in Education på tittel
Viser treff 24-43 av 208
-
Danning i vår tids klima- og naturkrise: Hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i skolen.
(Master thesis, 2023)I denne teoretiske masteroppgaven har jeg, fra et hermeneutisk ståsted, undersøkt hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i lys av den klima- og naturkrisen ... -
Danning til demokratisk deltakelse i en resultatstyrt skole – en utfordrende aktualisering av det pedagogiske paradoks?
(Master thesis, 2022)The question of how education can contribute to democracy is a question with roots in antiquity. It is also highly relevant considering the current initiatives within national and transnational educational policy to ... -
Danning til demokratisk deltakelse i en resultatstyrt skole – en utfordrende aktualisering av det pedagogiske paradoks? En danningsteoretisk studie fra et allmenndidaktisk perspektiv
(Master thesis, 2022)The question of how education can contribute to democracy is a question with roots in antiquity. It is also highly relevant considering the current initiatives within national and transnational educational policy to ... -
Data er like viktig som Duplo : å vinne kunnskap om barnehagens læringsmiljø med innføringen av IKT i barnehagene i en kommune som eksempel
(Master thesis, 2008)Å vinne kunnskap om barnehagens læringsmiljø med innføring av IKT i barnehagen i en kommune som eksempel er tittelen jeg valgte å gi denne mastergradsavhandlingen i pedagogikk. Målet med undersøkelsen ble til av egne ... -
«De skal jo mestre livet» En kvalitativ undersøkelse av fagpersoners arbeid med mestring i en institusjon for ungdom med atferdsvansker.
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien er å utforske hvordan fagpersoner i en institusjon for ungdom med atferdsvansker jobber med mestring, og hvilke utfordringer de møter på i dette arbeidet. Brukerne ved institusjonen viser en destruktiv ... -
Deltagelse og grenseregulering, rektors arbeid med skoleutvikling : rektor som leder i pedagogiske arbeide ved implementering av reformer og ideer i skolen som organisasjon i lokal kontekst og kultur
(Master thesis, 2016)Oppgavens problemstilling: Hvordan kan rektor som leder for det pedagogiske arbeidet, legge til rette for endringer ved skolens praksis i lokal kontekst, i arbeid med reformer eller ideer? Problemstillingen dekker en ... -
Demokratisk ledelse og interkulturell kompetanse : "vi lever i en lykkeboble"
(Master thesis, 2014)Demokratisk ledelse og interkulturell kompetanse, er en kvalitativ studie av hvordan syv lærere praktiserer demokratisk ledelse og interkulturell kompetanse på en flerkulturell skole. Vitenskapsteoretisk plasserer jeg meg ... -
Den profesjonelle kroppsøvingslærer
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Det finnes lite forskningskunnskap om hvordan lærere reflekterer rundt og opplever deres profesjonelle arbeid med tilretteleggingen for elevers utvikling av bevegelsesglede og kroppslig læring. På bakgrunn av ... -
Den reflekterende praktiker og dokumentasjon i kodeverketNanda-Nic
(Master thesis, 2008)Hensikten var å studere hvordan sykepleiere tenker når de skal dokumentere helsehjelp i kodeverket NANDA-NIC. Disse kodeverkene er implementert i beslutningsstøttesystemet DIPS, som er i bruk ved flere av landets ... -
Den selvbestemte lærlingens subjektive opplevelse- på veien mot fagbrev
(Master thesis, 2022)This master's thesis seeks firstly to analyze the experienced self-determination, autonomy, competence and relatedness of apprentices during their apprenticeship program. Secondly, it looks on how these experiences are ... -
Den selvbestemte lærlingens subjektive opplevelse- på veien mot fagbrev: En kvalitativ tilnærming til lærlinger i yrkesfag sett i lys av autonomi, kompetanse, tilhørighet og forventning
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker fire lærlingers subjektive opplevelse av de psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet i yrket. Den tar også for seg organisatorisk sosialisering fra lærlingenes ... -
Det er ikke mulig å ikke kommunisere : Mulighet for dialog og positiv relasjon mellom lærer og elev med selektiv mutisme ved bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Selektiv mutisme beskriver barn og voksne som konsekvent ikke snakker i en eller flere bestemte sosiale situasjoner, til tross for at de snakker fritt i andre situasjoner (Lundahl, Ørbeck & Kristensen, 2012). ... -
”Det er jeg som kjenner barnet mitt best” En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelsen av samarbeidet med skolen, med utgangspunkt i foreldre til barn som mottar spesialundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitativ undersøkelse av foreldre til barn som mottar spesialundervisning sin opplevelse av samarbeidet med skolen. Oppgaven har et perspektiv på foreldrenes opplevelse som utgangspunkt. ... -
”Det er rullestolen min alle ser” : En kvalitativ studie om mennesker med funksjonsnedsettelse og tilgangen til arbeidslivet, i lys av motivasjon, mestring og stigma
(Master thesis, 2017)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse som tar for seg tematikken funksjonsnedsettelse og arbeidsliv. Data er samlet inn gjennom benyttelsen av kvalitative forskningsintervju og utvalget av informanter består av syv ... -
Det forestilte fellesskapet i den norske skolen i dag : En kritisk diskursanalyse
(Master thesis, 2018)Med innføringen av standardiserte tester som for eksempel PISA, har det oppstått nye problemstillinger i skolene i Norge. Disse problemene kan knyttes til den nordiske didaktikkens kjerne som handler om individenes ... -
Det gode samarbeidet mellom kontaktlærer og spesialpedagog
(Master thesis, 2020) -
Det handler om å ”Tenke sjæl” : "Hvilke etiske perspektiver ligger til grunn når miljøterapeuter anvender miljøregler?"
(Master thesis, 2018)Norge bor det ca 21.000 mennesker med utviklingshemming. Deres boforhold og levevilkår endret seg etter at HVPU reformen som startet på 1990 tallet. Gjennom høringer, stortingsvedtak, tilrettelegging, forskning og erfaring ... -
«Det har vært krevende, men også veldig spennende, interessant og frustrerende» : En kvalitativ studie av erfaringer med et systemforankret endringsarbeid i barnehagen
(Master thesis, 2017)Konfidensiell til / confidential until 01.01.2023