Blar i Master's theses in Education på emneord "PED 511"
Viser treff 21-40 av 54
-
Fremstillinger av fysisk funksjonsnedsettelse i medier - En analyse av NRK sine fjernsynsprogrammer
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om fremstillinger av fysisk funksjonsnedsettelse i medier. I studien har jeg gjennomført en kritisk diskursanalyse inspirert av Norman Faircloughs tredimensjonale modell. Oppgaven er basert ... -
Grunnlag for nye tanker En kvantitativ studie av tilretteleggende faktorer for innovasjon i organisasjoner
(Master thesis, 2015)Innovasjonsprosesser er i litteraturen identifisert som et viktig satsingsområde for konkurranseevnen til organisasjoner. For å være innovativ i dagens kunnskapssamfunn må det legges til rette for at ansatte kan være ... -
Hold min hånd, men slipp den i tide : studenter og hjelpeapparatets erfaringer, om utfordringer psykiske lidelser medfører i studiehverdagen
(Master thesis, 2012)I en rapport fra NIFU STEP, i 2010, kommer det frem at det i løpet av de siste 10 årene, har vært et økt fokus på at personer i underrepresenterte grupper, skal kunne ta høyere utdanning, på lik linje med alle andre i vårt ... -
Holistisk pedagogikk: dannelse hinsides dannelse : en teoretisk komparativ analyse av den vestlige danningsteori og holistisk pedagogikk
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven har til hensikt å sammenlikne to tradisjoner som hver for seg behandler spørsmålet om menneskelig transformasjon til noe bedre og veien dit. Dette er tradisjoner som underveis i oppgaven viser å legge vekt ... -
Et inkluderende miljø i en flerkulturell klasse : et fokus på lærerens ansvar og oppgaver
(Master thesis, 2013)A theoretical essay that aims to focus on the teacher's responsibilities and tasks in accordance to inclusion in a multicultural classroom, using the texts of John Dewey and Theodor Adorno. It is argued in this paper that ... -
Inkludering av elever med dokumentert fravær : en empirisk undersøkelse om skoleledere og læreres arbeid med å inkludere elever med langvarig sykefravær
(Master thesis, 2013)Undersøkelsens formål har vært å se på sentrale sider ved inkluderingsbegrepet og knytte det til samarbeid som en forutsetning for å finne gode løsninger for elevene i den aktuelle gruppen. Den peker spesielt på forholdet ... -
Innvandrere og høyere utdanning, en annen side av historie : en kvalitativ undersøkelse om innvandrere som har valgt å ta høyere utdanning i Norge, deres forklaring av valget og forventningene de har til valget
(Master thesis, 2012)Diskusjonen om innvandrere i Norge øker bestandig i det offentlige rom, lav deltakelse og lite engasjement fra innvandreres side, er det som kan sies oppsummerer diskusjonen. Målet med denne undersøkelsen har vært først ... -
”Jeg tror det handler om åssen folk behandler deg” En kvalitativ studie av mennesker med utviklingshemming og deres opplevelse av inkludering og ekskludering
(Master thesis, 2015)I Norge bor det 21.000 mennesker med utviklingshemming. Den politiske målsettingen om et samfunn for alle har lenge preget norsk politikk og er forankret i en visjon om økt deltakelse og inkludering for personer med ... -
Jeg vil, jeg vil, men får jeg slippe til? : en studie av frafall i videregående opplæring med fokus på avbruddsprosessen til ungdom som opplevde avbrudd i fagopplæringen etter videregående trinn 2
(Master thesis, 2012)Frafall i videregående opplæring har vært stort i mange år, særlig innen yrkesfaglige utdanningsprogram. Samtidig medfører frafall betydelige, negative konsekvenser både for enkeltpersoner og samfunnet forøvrig. Avbrudd ... -
Kaos før ankomst? : foreldres opplevelse av utfordringer i forhold til adoptivbarn med diagnosen reactive attachment disorder (RAD)
(Master thesis, 2012)Målet med denne undersøkelsen er å belyse utfordringer knyttet opp mot tap av tilknytning i tidlige barneår hos adoptivbarn, og konsekvensene av dette tapet i de nye familiene de nå lever i. Gjennom forskning og empirisk ... -
Kjønnstradisjonelle valg i yrkesfaglig opplæring : en studie av kjønnsforståelser og holdninger til likestilling hos yrkesfagelever på Agder
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien har vært å få en forståelse av tenkemåter og holdninger til likestilling hos elever som har valgt kjønnstradisjonell yrkesfaglig opplæring på Agder. Dette ønsket jeg å belyse i forbindelse med ... -
Kompetanse på kommunalt nivå i barnehagesektoren
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven har fått tittelen kompetanse på kommunalt nivå i barnehagesektoren. Målene for oppgaven kom til ut i fra de erfaringene jeg har gjort som førskolelærer i barnehagen. Da jeg var ferdig utdannet i 2005 ... -
Kreative prosesser i entreprenørskapsprogrammer
(Master thesis, 2010)Kreativitet og entreprenørskap har kommet i fokus i utdanningssektoren de siste årene og ulike pedagogiske programmer er lansert for å fremme kreativitet og nyskaping i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2009). Bakgrunnen ... -
Kunsten å balansere : et studie av jenter i klasserommet
(Master thesis, 2009) -
Lærerens danningsforståelse i undervisning med bærbar PC : en kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse i videregående skole
(Master thesis, 2011)IKT-satsning i skolen har vært stor de senere årene. I løpet av skoleåret 2009/2010 sørget Vest-Agder fylkeskommune for at alle elever i videregående skole fikk sin egen bærbare PC. Denne satsningen på teknologi har, ... -
Lærernes oppfatning av innagerende og utagerende atferdsvansker blant jenter : en kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)I dagens skole er det mange elever som strever med atferdsvansker og AD/HD problematikk. Lærerens jobb består blant annet av å hjelpe disse elevene på en best mulig måte. Nyere forskning antyder at jenter er en undervurdert ... -
Lærernes vurdering - et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende?
(Master thesis, 2012)Lærernes vurdering – et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende? er en kvalitativ studie av tre lærere om deres erfaring med vurdering av egen praksis. Jeg forstår lærernes vurdering av egen praksis som en ... -
Mentor for nyutdannede allmennlærere- hvem får jobben?
(Master thesis, 2010)Med bakgrunn i hvordan enhetslederne beskrev og vurderte mentoroppgaven, mentorens egenskaper, utvelgelse av mentorer og det de hadde å tilby mentorer, var utgangspunktet for denne oppgaven å vurdere hva som ligger til ... -
"Nå er jeg ikke bare en boms, jeg er en boms med et formål" : Axel Honneths teori om anerkjennelse som motivasjon til selvrealisering blant hjemløse og sosialt utsatte
(Master thesis, 2012)This text is an ethnographic study of recognition as motivation to self-realization among the homeless and socially vulnerable. It is based on Axel Honneth's theory of recognition, where an interaction in the recognition ... -
«Og så er det disse formelle kravene alt skal settes inn i og måles opp mot» En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere i ungdomsskolens synspunkter på vurderingsgrunnlaget i kroppsøvingsfaget etter revidering av læreplanen i 2012, med særlig fokus på innsats, fair play og bruk av testresultater.
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien er å belyse hvilke synspunkter kroppsøvingslærere i ungdomsskolen har på vurdering i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for undersøkelsen er at det i 2012 ble foretatt endringer i fagets læreplan ...