Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 955-974 av 2095
-
Jakten på den gode balansen mellom analog og digital undervisning: Hvordan arbeide forskningsbasert i valg av analoge eller digitale læremidler i den begynnende skrivingen i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Begynneropplæringen i norskfaget har en viktig rolle for hvordan den første lese-og skriveopplæringen foregår. Jeg ønsket i denne oppgaven å undersøke hvordan man ved hjelp av forskning på feltet kan danne seg en reflektert ... -
Jakten på det gode eksempelet. CritLit-prosjektets erfaringer med multimodale digitale sakteksters egnethet for kritisk literacy
(Chapter, 2024)Kapittelet undersøker digitale, multimodale sakteksters egnethet for kritisk tilnærming til tekst med basis i en kartlegging av tekstutvalget i alle tekstpakkene i CritLit-prosjektet. Kartleggingen identifiserer tre sentrale ... -
Japanbølgen: Oppfatninger av japansk arkitektur i norsk arkitekturdiskurs, 1955-65
(Master thesis, 2023)ABSTRACT: THE JAPAN-WAVE: PERCEPTIONS OF JAPANESE ARCHITECTURE IN NORWEGIAN ARCHITECTURE DISCOURSE, 1955-65. This thesis examines how the Norwegian architecture discurse, in the years 1955-65, perceived Japanese architecture ... -
Jeg ble irritert jeg, når læreren fortalte at vi skulle bort fra de klassiske idrettene i kroppsøving
(Master thesis, 2023)I masteroppgaven vår undersøker vi; hvem studenten som starter på kroppsøvingslærerutdanning er, hvilke erfaringer studenten har med bevegelsesaktiviteter og hvordan studenten beskriver møte med ny utdanning. Studentene ... -
Jeg ble irritert jeg, når læreren fortalte at vi skulle bort fra klassiske idrettene i kroppsøving
(Master thesis, 2023)I masteroppgaven vår undersøker vi; hvem studenten som starter på kroppsøvingslærerutdanning er, hvilke erfaringer studenten har med bevegelsesaktiviteter og hvordan studenten beskriver møte med ny utdanning. Studentene ... -
"Jeg føler at gym er mest bygd opp for at guttene skal ha det gøy": en undersøkelse av jenter som mistrives i kroppsøving.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøkte vi jenters mistrivsel i kroppsøving i sammenheng med bruk av ballidrett i undervisningen. Bakgrunnen for dette fokuset var at undervisningsinnholdet i dagens skole i stor grad ... -
«Jeg føler at gym er mest bygd opp for at guttene skal ha det gøy»: en undersøkelse av jenter som mistrives i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøkte vi jenters mistrivsel i kroppsøving i sammenheng med bruk av ballidrett i undervisningen. Bakgrunnen for dette fokuset var at undervisningsinnholdet i dagens skole i stor grad ... -
"Jeg har mistet et barn, men dette er den nest tristeste dagen jeg har opplevd". - En kvalitativ innholdsanalyse av Foreningen for barnepalliasjon sin krisekommunikasjon rundt kritikken om Andreas Hus.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker krisekommunikasjonen til Foreningen for barnepalliasjon (FFB) i lys av kritikken rettet mot Andreas Hus i høsten 2022, gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av 54 tekster hentet fra NRK ... -
«Jeg har sviktet igjen» En tekstanalyse av Petter Northugs apologia i august 2020
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en tekstanalyse av Petter Northugs apologia i august 2020. Den tidligere langrennsløperen hadde lagt opp som toppidrettsutøver, men befant seg fremdeles i en særskilt posisjon som forretningsmann og ... -
"Jeg har tatt av meg silkehanskene" : en kvalitativ studies av fire kvinners erfaringer og opplevelser med å arbeide på mannsdominerte arbeidsplasser
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven beskriver funn fra en kvalitativ studie som har til hensikt å studere fire kvinners erfaringer og opplevelser med å være kvinne på mannsdominerte arbeidsplasser, ut ifra et fenomenologisk perspektiv. ... -
Jeg kan ikke, jeg tør ikke, jeg vil ikke : om mestring som individuelt utviklingsområde i det norske skolesystem
(Master thesis, 2007)Denne oppgaven beskriver elever og elevers subjektive opplevelses og læringsprosesser i møte med skolehverdagen. Et hovedtema i oppgaven er knyttet til hvordan mestringserfaringer kan påvirke motivasjon og interesse for ... -
"Jeg kjenner meg så synlig": En nærlesing av Marie Auberts novellesamling Kan jeg bli med deg hjem i lys av skam og grenseoverskridelse
(Master thesis, 2024)Mitt studieobjekt for denne masteroppgaven er forfatter Marie Auberts litterære debut Kan jeg bli med deg hjem. Hovedspørsmålet er hvordan skam tematiseres i novellesamlingen. Bakgrunnen for valg av tema har vært resepsjonen ... -
"Jeg opplevde det så vanskelig at jeg etter hvert håpet eleven ikke kom": En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer med å tilpasse undervisningen til elever med fysiske funksjonsnedsettelser i den ordinære kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Alle elever har rett på tilpasset opplæring uavhengig av forutsetninger. Elever med fysiske funksjonsnedsettelser har gjerne behov for tilrettelegging, og kroppsøvingsfaget har vist seg å være en spesielt ... -
"Jeg opplevde det så vanskelig at jeg etter hvert håpet eleven ikke kom": En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer med å tilpasse undervisningen til elever med fysiske funksjonsnedsettelser i den ordinære kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Alle elever har rett på tilpasset opplæring uavhengig av forutsetninger. Elever med fysiske funksjonsnedsettelser har gjerne behov for tilrettelegging, og kroppsøvingsfaget har vist seg å være en spesielt ... -
«Jeg skaper meg en ny klode». Fiktive verdener og Ellen Einans lyrikk
(Doctoral Dissertations at the University of Agder; no. 401, Doctoral thesis, 2023)This thesis examines the fictional potential of lyric poetry and demonstrates a fiction-based analysis on writings of the Norwegian poet Ellen Einan. In addition to the theoretical discussion of fictional worlds of lyric ... -
«Jeg skjønner at dere ikke liker det» : En komparativ undersøkelse av holdninger og praksis blant norsklærere i sidemålsopplæringen
(Master thesis, 2019)Title: “I understand that you don’t like it” –A comparative survey/studyabout/concerningteachers’attitudes and teaching practice in the second-choice form of written Norwegian.In thisthesisI will look at the teaching ... -
«Jeg skulle jo ønske de alltid var med». En kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning for tverrfaglig samarbeid i skolen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven inngår i en fordypning i spesialpedagogikk og skal gi innsikt i PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning i tverrfaglig samarbeid. Prosjektet ble gitt tittelen «jeg skulle jo ... -
"Jeg trodde jeg var dum!" en undersøkelse av dyslektiske studenters oppfatning av egen intelligens og hva den kan bety for deres arbeidsinnsats og utholdenhet
(Master thesis, 2014)Innenfor skolens kontekst får barn med dysleksi ofte negative reaksjoner fra lærere og sine medelever. Dette gjør dem sårbare for å utvikle en følelse at de kan mindre enn andre og at de er dumme. En slik følelse kan ... -
«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
(Master thesis, 2022)Formålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om ...