Gateakademiet : fra status som "drop-out" til ungdom med ambisjoner
Abstract
Gateakademiet (GA) er et alternativt kvalifiseringstilbud for
ungdom mellom 16 og 25 år som mangler det tilbudet de ønsker seg innen
utdanning eller arbeid. GA var 10 år i august 2010 og opplever i økende grad å
lykkes i arbeidet med ungdommene. Ledelsen er likevel usikre på om tilbudet er
godt nok, og det rette for ungdommenes videre valg.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien er å se nærmere på
ungdommenes egne beskrivelser av GA, og forsøke å finne ut hva GA gjør som
medfører at ungdommene blir, og ikke velger å avslutte dette tilbudet.
Oppgavens problemstillinger er: Hva slags utvikling beskriver ungdommene at
de har hatt som følge av oppholdet på Gateakademiet? På hvilken måte har
Gateakademiet bidratt til denne utviklingen?
Metodisk tilnærming: Kvalitativt forskningsintervju er brukt som
datainnsamlingsmetode. Utvalget består av fem informanter som alle har lang
erfaring fra GA. I tillegg ble de fire verkstedene besøkt for å bli kjent med
ungdommenes hverdag og de metoder som følges.
Resultater: Ansvarliggjøring fører til økt selvtillit og opplevelse av mestring,
og fokus på praktisk-estetiske fag framfor teorifag omtales som avgjørende for
trivsel og utvikling. Personalets betydning handler om voksne som representerer
trygghet, likeverd og respekt i kombinasjon med faglig kompetanse.
Konklusjon: Resultatene tyder på at GA klarer å sette majoriteten av
ungdommene i stand til å ta et aktivt valg for fremtiden, slik hensikten er.
Nøkkelen til suksess ser ut til å handle om ansvarliggjøring, selvbestemmelse,
klare regler og et kompetent personale. Denne kombinasjonen gir ungdommene
ambisjoner og mål for fremtiden.
Description
Masteroppgave i psykisk helsearbeid ME-504 2011 – Universitetet i Agder, Grimstad