Bruk av nettbasert individuell plan fra planeier sitt perspektiv
Abstract
Individuell plan (heretter forkortet til IP) er en overordnet plan for brukere som har behov for langvarige og koordinerte tjenester. Selv om IP ble en lovfestet rettighet i 2001, er det langt fra alle med behov for IP som har fått en plan utarbeidet. I tillegg er mange utarbeidede planer inaktive.
I Norge er to nettbaserte systemer utviklet for utarbeidelse og oppfølging av IP, hvor hovedhensikten er å styrke samhandlingen mellom bruker og tjenesteytere, samt styrke brukermedvirkningen. Imidlertid oppnås ikke umiddelbar positiv effekt når en innfører et nytt system. Mange kommuner sliter med å få arbeidet med IP til å fungere, til tross for at de har tatt i bruk nettbasert IP.
Denne studien har undersøkt planeieres erfaringer og nytteverdi med bruk av nettbasert IP. Det er gjennomført kvalitative intervjuer med åtte planeiere. Informantene i studien benyttet nettbasert IP svært ulikt og det var varierende hvor mye kunnskap den enkelte hadde om systemet.
På grunn av studiens utvalg kan en ikke dra generelle slutninger, men den indikerer at følgende faktorer kan være viktige i arbeid med nettbasert IP;
Informasjon og avklaringer for ansvars- og oppgavefordeling i oppstarten av planprosessen, helst samlet for hele plangruppen.
Felles opplæring til hele plangruppen for å få felles forståelse for systemets funksjoner og hvordan disse kan benyttes i planprosessen.
Styrking av plankoordinators IKT kompetanse. Kompetansen bør også styrkes for flere ved samme avdeling for at supporten ikke kun skal være avhengig av få personer.
Stadig utvikling av enklere og mer intuitivt brukergrensesnitt.
Description
Masteroppgave i helse- og sosialinformatikk HSI500 2012 – Universitetet i Agder, Grimstad