Concurrent engineering : en mulighet for fritidsbåtprodusenter og leverandører på Sørlandet
Abstract
Fritidsbåtindustrien på Sørlandet er en industri som har røtter tilbake til forrige århundre, og bærer preg av å være en håndverksindustri. Dette betyr at mange av de prosessene som fører til ferdige produkter baserer seg på tradisjonelle metoder, fra produktutviklingen til produksjon og ferdigstillelse. Dette leverer produkter med høy kvalitet, noe som er muliggjort av den enorme kunnskapen og erfaringen som hver enkelt arbeider i industrien har. Baksiden med dette er mange prosesser er tidkrevende og dermed kostbare. Svak kommunikasjon, få standardiserte produkter, en utvikling preget av iterasjoner og få samtidige og parallelle prosesser er også kjennetegn ved denne industrien. Den opplever også i dag en sterk konkurranse fra lavkostland, samt dårlige økonomiske tider som følger av «finanskrisen». I tidsperioden fra 2006 til 2009 opplevde fritidsbåtmarkedet over en halvering av både importerte og eksporterte båter(Stensvold, 2011).
Fritidsbåtprodusentene og deres leverandører på Sørlandet søker derfor økt kunnskap om nye måter å drive produktutvikling. Hensikten med oppgaven er å undersøke om «concurrent engineering» er en god mulighet for industrien. Metodikken baserer seg på at personer fra ulike funksjonelle avdelinger i bedriften går sammen om å utvikle nye produkter og jobber parallelt. Denne metodikken har utviklet seg, og det er derfor interessant å undersøke hvilken mulighet som er den beste for industrien. Dette er gjort ved å ta utgangspunkt i et utvalg av bedriftene knyttet til fritidsbåtindustrien på Sørlandet. Dette utvalget består av ERTEC AS, Skibsplast AS og Windy AS. Skibsplast AS produserer fritidsbåter for allemannseie, mens Windy AS produserer for luksussegmentet. ERTEC AS er en leverandør til begge båtprodusentene, og leverer blant annet vindskjermer og produkter i syrefast stål. Disse bedriftene er med i et forskningsprosjekt i samarbeid med SINTEF, som heter «Industrialisert småskalaproduksjon av fritidsbåter», forkortet ISB. Dette prosjektet tar høyde for å gjøre forskning i henhold til bevaringen av den håndverksmessige kompetansen, kvaliteten og merkevaren, samtidig som produksjonen industrialiseres. Denne oppgaven bygger delvis videre på denne forskningen, men med «concurrent engineering» som innfallsvinkel.
Description
Masteroppgave i industriell økonomi og teknologiledelse IND590 2012 – Universitetet i Agder, Grimstad