Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAkeland, Bjørn-Sigurd
dc.contributor.authorAndersen, Fredrik
dc.date.accessioned2009-04-15T11:57:06Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138336
dc.descriptionMasteroppgave i Industriell økonomi og informasjonsledelse, Høgskolen i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractDenne hovedoppgaven tar utgangspunkt i en studie av muligheter og barrierer ved ny anvendelse av mobil teknologi, eksemplifisert ved forsknings og utviklingsprosjektet trådløs turisme. Prosjektet trådløs turisme startet som en ide ved Agder IKT-senter. Etter oppstart og presentasjon av ideen, har prosjektet videreutviklet seg fra den opprinnelige planen om å danne et vandrenett på Sørlandet i form av et stort trådløst nettverk. Prosjektet er i etterkant videreutviklet til å bli et prosjekt med konkrete produkter og tjenester rettet mot å gi informasjon, reklame og tilbud til turister på Sørlandet. Informasjonen som foreløpig eksisterer som følge av prosjektet, er lydguider basert på MP3, SMS og MMS tjenester for informasjon om blant annet ulike aktiviteter for bedriftene innen turistnæringen på Sørlandet som har meldt sin interesse for tjenestene. Mediet som brukes for distribusjon er hovedsakelig mobilnettet, men tjenester er også tilgjengelig via fastnettet og tankstasjoner plassert på strategiske knutepunkter. Tankstasjonene er knyttet opp mot nettet, slik at oppdatering og vedlikehold av informasjon blir enkelt og effektivt. Prosjektet har mottatt økonomisk støtte fra Aust-Agder fylkeskommune og er således et åpent prosjekt. Det at prosjektet er åpent betyr at prosjektutviklingen er offentlig informasjon og alle prosjektdeltagere må være åpne om løsningene og hvorledes prosjektet går. Hoveddeltagere og drivere i prosjektet er Destinasjon Sørlandet i Kristiansand og Infotain i Arendal. Agder IKT-senter sin rolle er hovedsakelig å opptre som en tilrettelegger for prosjektet etter at det startet. Det er også enkelte underleverandører i prosjektet som står for web løsninger, noe vi ikke har arbeidet med. Destinasjon Sørlandet opptrer som kontakt mot turistnæringen, og arbeider med formidling av informasjon og støtte til hjelp ved innføring av prosjektets tjenester for å virke som en katalysator innen turistnæringen. De arbeider også med å hjelpe turistnæringen med tilrettelegging av informasjon til innhold i de nye tjenestene. Infotain sin rolle er å levere teknologiske løsninger og tjenester for formidling av informasjonen. Formålet med denne hovedoppgaven er å se på hvilke muligheter og barrierer som må bearbeides for å oppnå en mer effektiv adopsjonsrate av teknologien og tjenestene trådløs turisme tilbyr turistnæringen. I oppgaven framlegger vi et sett med antagelser som samlet leder fram til vår hovedantagelse vi vil besvare. Hovedantagelsen vår er at produkt- og tjeneste utvikling i denne sammenheng er en kompleks prosess mellom ulike aktører i produktets verdikjede, som også er avhengig av flere del elementer for å lykkes. Vi mener den type produktutvikling og lansering av tjenester ikke vil fungere tilfredsstillende ved kun leverandør – kunde relasjoner, men også er avhengig av et samfunnsstrategisk nivå for å oppnå en utbredt anvendelse av tjenestene og produktene. For å undersøke antagelsen vår, har vi foretatt dybdeintervjuer med et bredt spekter av bedrifter innen turistnæringen på Sørlandet. Årsaken til at vi valgte et bredt spekter av bedrifter, var for å dekke alt fra de små til de store bedriftene for å få fram omfanget av utfordringene ved et prosjekt som dette. Vi ønsket også å undersøke hvorvidt det var mulig å trekke noen slutninger om likhetstrekk mellom bedriftene ut fra blant annet størrelsesforhold. Respondentene ble på forhånd informert om at besvarelsen deres ville bli anonymisert for at de lettere kunne uttale seg friere om hva de mener om prosjektet og dets produkter og tjenester. I tillegg til å intervjue et utvalg av bedrifter innen turistnæringen, har vi også gjennomført intervjuer av strategisk art mot prosjektdeltagerne i trådløs turisme. Intervjuobjektene i den strategiske intervjurunden var Infotain, Destinasjon Sørlandet, STS (Sørlandets Teknologisenter) og Aust-Agder fylkeskommune. Bakgrunnen for at vi valgte å foreta intervju på strategisk plan med prosjektdeltagerne, var blant annet for å undersøke hvorvidt det eksisterer prosjektplaner på et samfunnsstrategisk nivå. Årsaken til det er at vi mener dette er en meget viktig komponent for å lykkes med et slikt prosjekt og kan hjelpe til å gjøre innføringen av tjenestene enklere for bedriftene innen turistnæringen. Konklusjonen vår tilsier at en produktsatsning som trådløs turisme er avhengig av samspill av flere komplekse prosesser. Med dette mener vi at dette er en satsning som krever mer enn en bedrift og at det er komplekst ved at prosjektets resultat ikke er avhengig av en driver, men et samspill av flere drivere. Vi mener også det er viktig for videreføring av prosjektet, at det arbeides med å fokusere langt sterkere på markedsføring av teknologien og tjenestene som tilbys i prosjektet. Det at prosjektet er avhengig av samspill mellom flere drivere, gjør at det ikke nødvendigvis er nok å fokusere sterkere på markedsføringen, men at prosjektet også er avhengig av at det arbeides mer med den rent strategiske satsingen.en
dc.format.extent623602 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherHøgskolen i Agder / Agder University Collegeen
dc.subject.classificationIND590
dc.titleNy anvendelse av mobil teknologi : en studie av muligheter og barrierer ved utvikling av trådløs turismeen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber86en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel