dc.contributor.author | Aga, Lars | |
dc.date.accessioned | 2008-07-14T10:38:46Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/138070 | |
dc.description | Masteroppgave i matematikkdidaktikk - Universitetet i Agder 2008 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om begrepsforståelsen i emnet statistikk og sannsynlighet til
elever i den videregående skolen. Det er valgt ut noen begreper som elevene er blitt testet i.
Dette er gjort ved hjelp av en diagnostisk test. 141 elever fordelt på tre forkjellige skoler og
åtte klasser har gjennomført testen. Alle elevene gikk på det første trinnet i den videregående
skolen.
Oppgavene er diagnostiske, noen er hentet fra tidligere lignende undersøkelser, mens andre er
laget selv. Testen ble gjennomført på de tre skolene høsten 2007. Denne oppgaven går ut på å
analysere svarene fra denne testen.
Forskningsspørsmålene som ble stilt var:
• Hvilke misoppfatninger innenfor noen utvalgte begreper innen statistikk og
sannsynlighet finnes det blant elevgrupper i den videregående skolen og hvor utbredt
er disse?
• Hvilke begreper har elevene god kontroll på?
• Hva kan gjøres for å forbygge disse misoppfatningene?
• Hva kan gjøres for å bygge robuste begreper innen emnet?
Resultatene fra testen ble analysert i lys av tidligere forskning. Noen resultater fra
enkeltoppgaver ble både sammenlignet med resultater fra tidligere undersøkelser og resultater
fra lignende oppgaver i testen. Det ble også kort sett på forskjeller mellom forskjellige
elevgrupper som gutter og jenter, og elevene som hadde valgt 1T- og 1P-modulen.
Konklusjonen ble at elevene har problemer med begreper som de store talls lov,
representativitet og tilfeldighet. Spesielt de store talls lov er det begrep det virker som mange
elever ikke har forstått. Kun 1 av 5 elever svarte riktig på begge oppgavene som tok for seg
dette begrepet.
Andre begreper, som middelverdi og forhold, er to begreper som elevene har en god
begrepsforståelse for. Spesielt guttene har en god forståelse av begrepet middelverdi, hele 9
av 10 gutter svarte riktige på oppgavene som handlet om dette.
For forebygge disse misoppfatningene blant elever blir det foreslått noen grep. Både
samfunnet generelt og skolen har ansvar i dette spørsmålet. Samfunnet må lære seg å bruke
begreper og hjelpemidler som grafer og diagrammer på en riktig måte, mens skolen må legge
til rette for en god læring.
For å bygge robuste begreper blir det poengtert noen undervisningsmetoder som kan brukes.
Blant annet kan arbeide med begrepene på en eksperimentell måte. Man presenterer en egnet
oppgave og elevene gjetter svaret. Deretter tester man ut før man presenterer resultatene ved
hjelp av grafer, diagrammer og lignende. | en |
dc.format.extent | 645931 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | en |
dc.subject.classification | MA500 | |
dc.subject.classification | MA502 | |
dc.title | Begreper i sannsynlighet og statistikk på første trinn i videregående skole : en studie av elevers respons på oppgaver om utvalgte begreper | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en |
dc.source.pagenumber | 102 s. | en |