Blar i Master's theses in Mathematics Education på emneord "VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Applied mathematics: 413"
Viser treff 1-15 av 15
-
Affektive sider knyttet til matematikklæring
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven handler om yrkesskoleelevers affektive sider knyttet til matematikkfaget. Jeg har fulgt en Vg1-klasse på yrkesfaglig studieretning, rørleggerutdanningen, over noen uker. Jeg har prøvd å se på hva som ... -
Albanian upper secondary students´ ways of working with equations : a case study based on task-based interviews
(Master thesis, 2010)Equations are an important part in algebra in the Albanian school mathematics curriculum. This case study focuses on the way six Albanian students approach and solve equations. The students that took part were in the first ... -
An exploratory study of Grade 8 Albanian students' solution processes in mathemathics word problems
(Master thesis, 2012)This dissertation is a case study, which set out to explore Grade 8 Albanian students‟ difficulties in mathematics word problems‟ solution processes. In particular the present study explores the role of two factors, these ... -
Elever og læreboken : en casestudie om læreboken sin rolle hos matematikkelever
(Master thesis, 2011)Students and the textbook is a case study of the role of the textbook among students. When a textbook is used in lessons, it is likely that a relation between the text and pupils will develop. Then, it is reasonable to ... -
Elever på yrkesfag og matematikk : en studie av elever på Bygg og Anlegg sine oppfatninger av matematikkfagets relevans for eget yrke
(Master thesis, 2012)In this thesis I want to study what kind of perceptions students within the study programme ”Bygg og Anlegg” have as regards the theme mathematics and its relevance for their profession. I also want to study the mathematics ... -
Hva mener du, lærer? : kommunikasjonsproblemer i matematikk-klasserommet
(Master thesis, 2010)I masteroppgaven min fokuserer jeg på misforståelser/miskommunikasjon i matematikkundervisningen. Jeg har fått tilgang til videoer fra tre klasser (1. klasse, videregående skole) som jobbet med et inquirybasert opplegg i ... -
IKT i matematikkfaget : en studie av matematikkoppgaver myntet på heldigitale læringsmiljøer i den videregående skolen
(Master thesis, 2011)The subject of this master thesis is mathematics in fully digitalised learning environments with a main focus on the tasks that are used in such environments. Traditional text books are not used in fully digitalised learning ... -
IKT i matematikkopplæringen- tidstjuv eller tryllemiddel? : en studie av faktorer som kan påvirke bruken av IKT generelt og GeoGebra spesielt hos lærere og elever på 10. og 11. årstrinn
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven er basert på en studie av svar på et elektronisk spørreskjema som jeg designet ut fra en kombinasjon av egne problemstillinger, relevant forskningslitteratur og tilsvarende internasjonale studier. Jeg mottok ... -
Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk : en kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk
(Master thesis, 2009)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring. I Norge har retten til tilpasset opplæring vært lovfestet siden 1998. Mitt forskningsspørsmål lyder: Hvordan gjennomfører lærere på mellomtrinnet tilpasset opplæring ... -
Lærerstudenters forståelse av areal og omkrets : en dialogisk tilnærming til problemløsning i smågrupper
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven har tittelen Lærerstudenters forståelse av areal og omkrets. I arbeidet med oppgaven har jeg prøvd å identifisere forståelsen til et utvalg av lærerstudenter ved en lærerhøyskole i Nord-Norge. Pro ... -
Procedural and conceptual knowledge among upper secondarystudents : the case of second degree polynomials
(Master thesis, 2010)This study is concerned with conceptual and procedural knowledge of second degree polynomials. I try to give an account of a group of students’ knowledge of this topic The research questions I pose are the following: ... -
Regneprøven som kartleggingsprøve i matematikk på småskoletrinnet : en analyse i forhold til forskning på tallforståelse og regneferdighet
(Master thesis, 2011)This master thesis is about an obligatory national assessment test in numeracy and calculation for 2nd grade in Norwegian primary school, referred to as “Regneprøven”. The following research questions have been formulated ... -
Using computer technology in teaching and learning mathematics in an Albanian upper secondary school : the implementation of Simreal in trigonometry lessons
(Master thesis, 2012)This study presents an investigation on the use of computer technology in mathematics teaching and learning, focusing on the students’ mathematical understanding, their attitudes and opinions in relation to such experience. ... -
Utvikling av inquirybasert matematikkundervisning : en kasusstudie av læreres tolkning og bruk av en inquiryinspirert læringsfilosofi formidlet gjennom longitudinelt utviklingsprosjekt
(Master thesis, 2012)The development project LBM – Learning Better Mathematics – took place in schools and kindergartens in Vest-Agder from 2007 to 2010. Two years after its end, I investigate the practice and the beliefs about learning and ... -
Visualisering av funksjonsfølger og -rekker
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven handler om å visualisere funksjonsfølger og funksjonsrekkeutviklinger. Først er det en innledning om hvordan Kalkuluskurset MA-100 ved Universitetet i Agder introduserer rekker for studenter og hva slags ...