Browsing Master's theses in Mathematics Education by Issue Date
Now showing items 21-40 of 158
-
Likhetstegnet i elementær algebra : en studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet ved bruk av algebralæringsprogrammet Aplusix
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven er en studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet, algebraiske strategier og prestasjon ved bruk av algebralæringsprogrammet Aplusix. Jeg har brukt teorien om didaktiske situasjoner ... -
Visualisering av funksjonsfølger og -rekker
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven handler om å visualisere funksjonsfølger og funksjonsrekkeutviklinger. Først er det en innledning om hvordan Kalkuluskurset MA-100 ved Universitetet i Agder introduserer rekker for studenter og hva slags ... -
Spørsmål og respons i finske og norske matematikklasserom : en komparativ case-studie
(Master thesis, 2009)Min masteroppgave har tatt utgangspunkt i en sammenligningsstudie av matematikktimer i Finland og Norge. Motivasjonen for en slik studie kommer fra den store forskjellen i prestasjoner blant elever fra disse landene. Det ... -
Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk : en kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk
(Master thesis, 2009)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring. I Norge har retten til tilpasset opplæring vært lovfestet siden 1998. Mitt forskningsspørsmål lyder: Hvordan gjennomfører lærere på mellomtrinnet tilpasset opplæring ... -
Newton og Leibniz´ arbeid med utviklingen av kalkulus sett i lys av dagens lærebøker : med spesiell vekt på hovedteoremet i kalkulus og regnemåter
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven har jeg arbeidet med den historiske kalkulusen til Newton og Leibniz og sammenliknet den med tilsvarende kapitler i norske lærebøker. Jeg har lagt spesielt vekt på måten hovedteoremet i kalkulus blir ... -
IKT i matematikkopplæringen- tidstjuv eller tryllemiddel? : en studie av faktorer som kan påvirke bruken av IKT generelt og GeoGebra spesielt hos lærere og elever på 10. og 11. årstrinn
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven er basert på en studie av svar på et elektronisk spørreskjema som jeg designet ut fra en kombinasjon av egne problemstillinger, relevant forskningslitteratur og tilsvarende internasjonale studier. Jeg mottok ... -
Hva mener du, lærer? : kommunikasjonsproblemer i matematikk-klasserommet
(Master thesis, 2010)I masteroppgaven min fokuserer jeg på misforståelser/miskommunikasjon i matematikkundervisningen. Jeg har fått tilgang til videoer fra tre klasser (1. klasse, videregående skole) som jobbet med et inquirybasert opplegg i ... -
En studie av bruken av software i matematikkundervisningen på ungdomsskolen : Bowland Maths
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven presenteres en studie av bruken av software i matematikkundervisningen på ungdomsskolen. Programmet som er brukt er oppgaven Outbreak fra Bowland Maths. Oppgaven er en del av en ressursbase for lærere som ... -
Procedural and conceptual knowledge among upper secondarystudents : the case of second degree polynomials
(Master thesis, 2010)This study is concerned with conceptual and procedural knowledge of second degree polynomials. I try to give an account of a group of students’ knowledge of this topic The research questions I pose are the following: ... -
Albanian upper secondary students´ ways of working with equations : a case study based on task-based interviews
(Master thesis, 2010)Equations are an important part in algebra in the Albanian school mathematics curriculum. This case study focuses on the way six Albanian students approach and solve equations. The students that took part were in the first ... -
Elevers kognitive engasjement i matematikkoppgaver : en kvalitativ studie som bygger på oppgavebaserte intervjuer i en yrkesrettet, videregående skole
(Master thesis, 2011)The theme of this master‟s thesis is cognitive demands in mathematical tasks. There has been done a lot of research within the field, and Stein and her colleagues (2000) have developed a theoretical framework to help analyze ... -
IKT i matematikkfaget : en studie av matematikkoppgaver myntet på heldigitale læringsmiljøer i den videregående skolen
(Master thesis, 2011)The subject of this master thesis is mathematics in fully digitalised learning environments with a main focus on the tasks that are used in such environments. Traditional text books are not used in fully digitalised learning ... -
Elever og læreboken : en casestudie om læreboken sin rolle hos matematikkelever
(Master thesis, 2011)Students and the textbook is a case study of the role of the textbook among students. When a textbook is used in lessons, it is likely that a relation between the text and pupils will develop. Then, it is reasonable to ... -
Å lære sammen : en kvalitativ case-studie av elever i 9. klasse som samarbeider i par
(Master thesis, 2011)The theme of this master dissertation has been peer collaboration. The main goal of the study has been to illuminate factors that affect pupils working together and whether these factors can be viewed in the context of ... -
Regneprøven som kartleggingsprøve i matematikk på småskoletrinnet : en analyse i forhold til forskning på tallforståelse og regneferdighet
(Master thesis, 2011)This master thesis is about an obligatory national assessment test in numeracy and calculation for 2nd grade in Norwegian primary school, referred to as “Regneprøven”. The following research questions have been formulated ... -
Statistikk og sannsynlighetsregning : en skisse av det statistiske miljø i Norge fra ca. 1850 og emnenes plass i den norske skolen i nyere tid
(Master thesis, 2011)The topic of this thesis is statistics and probability theory in Norway. The research question is: Which position has statistics and probability theory had in the Norwegian school, and how has the statistics environment ... -
Tidlig algebra : algebraisk tenkemåte og arbeidsmåter i en tredjeklasse- en casestudie
(Master thesis, 2011)The main theme for this thesis is early algebra. The focus is on teaching approaches and how these operate during the activities used in a third grade mathematics classroom. Particular to this classroom is the absence of ... -
An exploratory study of Grade 8 Albanian students' solution processes in mathemathics word problems
(Master thesis, 2012)This dissertation is a case study, which set out to explore Grade 8 Albanian students‟ difficulties in mathematics word problems‟ solution processes. In particular the present study explores the role of two factors, these ... -
Using computer technology in teaching and learning mathematics in an Albanian upper secondary school : the implementation of Simreal in trigonometry lessons
(Master thesis, 2012)This study presents an investigation on the use of computer technology in mathematics teaching and learning, focusing on the students’ mathematical understanding, their attitudes and opinions in relation to such experience. ... -
Tenth grade pupils engagement with the use of brackets in algebra : a case study in a school in Albania
(Master thesis, 2012)Since algebra is considered as a language, it has its syntax, semantics, and pragmatics. In the third linguistic level (pragmatics) stand the relations between the elements of language and the users. Since brackets are ...