dc.contributor.author | Guttormsen, Birthe | |
dc.contributor.author | Sandnes, Siri Heitmann | |
dc.date.accessioned | 2013-02-27T08:41:46Z | |
dc.date.available | 2013-02-27T08:41:46Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/136598 | |
dc.description | Masteroppgave i velferdsstudier - Universitetet i Agder 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er kvalifiseringsprogrammet i NAV (kvp). Det er en
kvalitativ undersøkelse basert på intervju. Vi har intervjuet fire unge mennesker som var
deltakere i kvp, og seks ansatte som jobbet tett sammen med dem. Tre av de ansatte jobbet på
det lokale NAV- kontoret, mens de tre andre var ansatt på Prosjektet. Dette Prosjektet var et
kommunalt lavterskeltilbud, som ga arbeidstrening for deltakere som stod langt fra
arbeidslivet. Vi har utforsket følgende problemstillinger:
Kvalifiseringsprogrammet i NAV – hva gjør kvp-veilederne på NAV og ansatte i Prosjektet
for å motivere deltakerne i retning av arbeid – og hva betyr tilbudet for deltakerne?
Hvorfor samarbeider kvp-veilederne på NAV med ansatte i Prosjektet – og hvordan
samarbeider de?
Intervjuene utgjør empirien i denne oppgaven, og analysen er delt inn i tre hoveddeler. Den
første delen har fokus på de ansatte og deres rolle som støtte for deltakerne i deres
utviklingsprosesser. Den andre handler om deltakerne og hva det betyr for dem å få tilbud om
kvp, og delta i arbeidstreningstiltak på Prosjektet. Den tredje delen handler om samarbeid
mellom kvp-veilederne på det lokale NAV-kontoret i vår undersøkelse og ansatte i Prosjektet.
Undersøkelsen viste at kvp-veilederne la stor vekt på å bygge opp en god relasjon til
deltakerne og bruke tid sammen med den enkelte i kartleggingsprosessen. I
kartleggingsprosessen var det viktig å få fram deltakernes ressurser, men også ta hensyn til
deres utfordringer. De ansatte på Prosjektet tilrettela for arbeidstrening og sosialisering, og de
bidro til å bygge opp selvtilliten til deltakerne. For deltakerne var det viktig at de ble sett av
de ansatte, lærte noe og traff andre. Hovedgrunnen til at NAV-kontoret samarbeidet med
Prosjektet var at kvp-veilederne på NAV ikke hadde tid og mulighet til å følge opp
deltakerne. Samarbeidet var nyttig, og de hadde tillit til hverandres kompetanse og
arbeidsmåter. De samarbeidet i stor grad ved møter. Arbeidsdeling mellom kvp-veilederne og
ansatte i Prosjektet hadde skapt noe forvirring – noe de hadde tatt tak i, for å forbedre. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | ME 509 | |
dc.title | "Anerkjennelse og endringsarbeid" : - sosialt arbeid i kvalifiseringsprogrammet i NAV- | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 115 s. | no_NO |