Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTjøgersen, Pål Bulien
dc.date.accessioned2013-10-08T12:22:11Z
dc.date.available2013-10-08T12:22:11Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136197
dc.descriptionMasteroppgave i informasjonssystemer - Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractBrukerne av sosiale medier er mange, deriblant naturligvis også innbyggere. Forskere og litteratur peker ofte på viktigheten med å involvere innbyggere i den offentlige forvaltning. Her er det store rom for sosiale medier. Forskningsspørsmålet for oppgaven er: «Hvilke gevinster kan oppnås ved bruk av sosiale medier i det offentlige? Og hvordan kan slike gevinster realiseres?» Offentlige etater har i stor grad vanskeligheter (store utfordringer) med å utnytte teknologi, realisere mål og oppnå gevinster. Mulighetene og potensialet med sosiale medier er og blir i liten grad realisert, særlig innenfor den offentlige forvaltning. Målinger og økt målsetting kan være med på å fremme prioritering av sosiale medier og få utnyttet det tilstedeværende potensialet som de sosiale medier kan tilføye. Sosiale medier kan medvirke til effektivisering av offentlige tjenester og gjøremål, samt gjøre informasjon mer tilgjengelig og forenkle kommunikasjonen med innbyggerne. I hovedsak er sosiale medier og Facebook tatt i bruk som resultat av en trend, uten å gjøre vurderinger av mål og formål i forkant. Det føles som kommuner fortsatt, til dels, er i dette samme stadiet - hvorav bruken av disse mediene kun er trend-basert. Man gjør lite målrettet refleksjon eller målinger, og bare flyter på det vanlige og hverdagslige som er forstått Facebook-bruk. Slik bruk holder ikke til å skape engasjement blant innbyggerne. Engasjement på sosiale medier skapes ved å være åpen, nysgjerrig, spontan, kreativ og utfordrende i den forstand å tørre å ta sjanser. Det viser seg at den største utfordringen og den viktigste gevinsten for kommuner, er å oppnå best mulig bruk av de sosiale mediene for å nå ut til innbyggerne. Økt kompetanse og mer målbevisst bruk av sosiale medier er blant hjørnesteinene for å oppnå dette. Kommuner og kommuneansatte kan bedre sin kompetanse og kunnskap om sosiale medier ved blant annet økt horisontal samhandling. Kommuner har vanskeligheter med å finne saker som engasjerer, og er klar over at de som oftest blir oppfattet som tørre og kjedelige. Her står de overfor en stor utfordring. Deres formuleringer kan bli i overkant formelle for flertallet av innbyggerne, og er motstridende til sosiale mediers egenart og hensikt. Dette gjenspeiler den generelle oppfatningen jeg har fått av kommuner og deres forhold til de sosiale mediene. At temaet er nytt og dynamisk er ingen hemmelighet, men det er viktig å være mer målbevisste og nytenkende i deres håndtering for å skape oppslutning på disse kanalene.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationIS 501
dc.titleSosiale medier i offentlig sektor : fra et gevinstrealiseringsperspektivno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Information and communication systems: 321no_NO
dc.source.pagenumber110 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel