SOA-prosjekter i praksis : erfaringer fra en casestudie i Skatteetaten
Abstract
Denne masteroppgaven bygger på en studie i Skatteetaten. Fokus i studien har vært å følge systemutviklingsprosjekter ved innføringen av felleskomponenter i en tjenesteorientert arkitektur (Service-oriented architecture, SOA).
Studiens målsetning har vært å øke kunnskapen om hvilke faktorer som påvirker systemutvikling i en kompleks tjenesteorientert kontekst. Dette ble gjort ved å følge innføringen av en fellestjeneste og tilhørende brukertjenester ved utvikling av en felles dokumentløsning i Skatteetaten. Ved å benytte et sosio-teknisk perspektiv har studien vært fokusert på å besvare følgende forskningsspørsmål:
1. Hvordan gjennomføres SOA-prosjekter i praksis?
2. Hvilke utfordringer er sentrale ved innføring av fellestjenester i en tjenesteorientert arkitektur?
3. Hvordan kan en organisasjon ta lærdom av denne type prosjekter?
For å besvare dette har studien bygget på et teoretisk grunnlag rundt anerkjente rammeverk og relevant litteratur som fokuserer på innføring av tjenesteorientert arkitektur og styring av SOA-prosjekter. Studien tar også for seg smidig systemutvikling og har sett på hvordan dette påvirker systemutviklingsprosjekter som er tjenesteorienterte i fokus.
For å oppnå studiens målsetning ble det gjennomført en kvalitativ utforskende casestudie basert på et fortolkende perspektiv. Skatteetaten startet sitt langsiktige SOA-program i 2009, og flere prosjekter har vært gjennomført. Denne masteroppgaven bygger på Skatteetatens SOA-prosjekt «Dokumentprosjektet» som ble fulgt over ett år. Den primære datakilden har bestått av semistrukturerte intervjuer. Intervjuene ble gjennomført ved ulike tidspunkter i løpet av 2012, og deltakerne i studien var prosjektledere, arkitekter og systemutviklere. Deltakerne ble valgt strategisk for å kunne sikre et rikt datagrunnlag.
Studien bidrar til å øke forståelsen for hvordan SOA-prosjekter gjennomføres i praksis. Dokumentprosjektet utgjør et viktig signalprosjekt for Skatteetaten, og erfaringer fra prosjektet bør tas videre inn i nye prosjekter. Studien har identifisert utfordringer relatert til gjennomføring av SOA-prosjekter. Utfordringene er delt inn i seks hovedkategorier: 1) Kompetanse 2) Koordinering 3) Kommunikasjon 4) Parallelle prosjekter 5) Konsulentbruk 6) Prosjekt- og systemutviklingsmetodikk.
Studien ble gjennomført i en spennende og utfordrende fase - overgangen fra et overordnet SOA-program til innføringen av konkrete fellestjenester i praksis. Funn viser imidlertid at man må høste nødvendige erfaringer fra IT-arkitekturen underveis før man starter nye systemutviklingsprosjekter som videreutvikler IT-arkitekturen. Flere utfordringer oppstod fordi man på tidspunktet for igangsetting av prosjektene ikke hadde tilstrekkelig kunnskap og erfaringer relatert til hvordan SOA-prosjekter skulle styres i praksis (SOA governance). Studien konkluderer med at det er en forskjell mellom å gjennomføre et systemutviklingsprosjekt innad i en silo og det å utvikle fellestjenester og fagkomponenter på tvers av organisasjonen. Prosjektledere som innfører fellestjenester bør fokusere på kompleksitet i utviklingskonteksten og ha et helhetlig perspektiv på tjenestene. For å lykkes med innføring av fellestjenester i en tjenesteorientert arkitektur er det viktig å fokusere på dette og de seks hovedkategoriene som studien identifiserer.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2012