Smidig læring i smidige utviklingsprosesser : et verdifullt retrospective møte
Abstract
Smidige systemutviklingsmetoder er et hett tema hos både utviklingsvirksomheter og
forskere innenfor systemutviklingsfeltet. Metodene skal være tilpasningsdyktige i form av
at de responderer raskt og effektivt på endringer i kravspesifikasjoner. I tillegg skal bruken
av metoden kontinuerlig evalueres og endres til å være optimal i henhold til
utviklingsteamet, oppdragsgiver, tekniske utfordringer og liknende.
Forskning de senere årene har vist at den organisatoriske læringen som skal være en del av
de smidige metodene er en utfordring for mange virksomheter, og at dette ikke blir
gjennomført.
Denne rapporten beskriver et aksjons-case forskningsprosjekt som fulgte utviklingsteam
gjennom flere iterasjoner for å forbedre evnen til å evaluere og endre måten de jobber på.
Utviklingsteamet jobber i en produktutviklingsvirksomhet som har praktisert den smidige
metoden Scrum i ca to år.
Forskningsprosjektet som blir beskrevet i denne rapporten fokuserer på Scrums
Retrospective møte, der teamet skal evaluere hver sprint, og bestemme hva som skal
endres i neste sprint. Forskningsprosjektet evaluerer retrospective møtet etter hver
gjennomføring gjennom fire sprinter. Evalueringen resulterer i endringer i hvordan møtet
gjennomføres i en søken på å finne en møteprosess som er optimal for utviklingsteamet.
Forskningsprosjektet har to hovedbidrag. Det første er en grundig dokumentasjon av
endringene som ble innført; bakgrunnen for endringene vises, ønsket effekt og faktisk
effekt blir redegjort for. Dette kan gi en pekepinne til både forskere og praktikere som
ønsker å gjenbruke endringene i liknende situasjoner i andre virksomheter.
Det andre er hvordan retrospective møtet ble kontinuerlig evaluert og justert i henhold til
virksomhetens mål og tilbakemeldinger fra utviklingsteamet. På bakgrunn av denne
prosessen er det laget en praktisk modell for hvordan systemutviklingsvirksomheter selv
kan kontinuerlig evaluere og justere sin praktisering av systemutviklingsmetoder. Målet
med modellen er å bidra til at systemutviklingsvirksomheter kan oppnå bedre
organisatorisk læring og bedre gjennomføring av systemutviklingsprosjekter.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2010