• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smidig læring i smidige utviklingsprosesser : et verdifullt retrospective møte

Limi, Espen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Espen Limi.pdf (2.046Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136117
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Information Systems (-2013) [70]
Sammendrag
Smidige systemutviklingsmetoder er et hett tema hos både utviklingsvirksomheter og

forskere innenfor systemutviklingsfeltet. Metodene skal være tilpasningsdyktige i form av

at de responderer raskt og effektivt på endringer i kravspesifikasjoner. I tillegg skal bruken

av metoden kontinuerlig evalueres og endres til å være optimal i henhold til

utviklingsteamet, oppdragsgiver, tekniske utfordringer og liknende.

Forskning de senere årene har vist at den organisatoriske læringen som skal være en del av

de smidige metodene er en utfordring for mange virksomheter, og at dette ikke blir

gjennomført.

Denne rapporten beskriver et aksjons-case forskningsprosjekt som fulgte utviklingsteam

gjennom flere iterasjoner for å forbedre evnen til å evaluere og endre måten de jobber på.

Utviklingsteamet jobber i en produktutviklingsvirksomhet som har praktisert den smidige

metoden Scrum i ca to år.

Forskningsprosjektet som blir beskrevet i denne rapporten fokuserer på Scrums

Retrospective møte, der teamet skal evaluere hver sprint, og bestemme hva som skal

endres i neste sprint. Forskningsprosjektet evaluerer retrospective møtet etter hver

gjennomføring gjennom fire sprinter. Evalueringen resulterer i endringer i hvordan møtet

gjennomføres i en søken på å finne en møteprosess som er optimal for utviklingsteamet.

Forskningsprosjektet har to hovedbidrag. Det første er en grundig dokumentasjon av

endringene som ble innført; bakgrunnen for endringene vises, ønsket effekt og faktisk

effekt blir redegjort for. Dette kan gi en pekepinne til både forskere og praktikere som

ønsker å gjenbruke endringene i liknende situasjoner i andre virksomheter.

Det andre er hvordan retrospective møtet ble kontinuerlig evaluert og justert i henhold til

virksomhetens mål og tilbakemeldinger fra utviklingsteamet. På bakgrunn av denne

prosessen er det laget en praktisk modell for hvordan systemutviklingsvirksomheter selv

kan kontinuerlig evaluere og justere sin praktisering av systemutviklingsmetoder. Målet

med modellen er å bidra til at systemutviklingsvirksomheter kan oppnå bedre

organisatorisk læring og bedre gjennomføring av systemutviklingsprosjekter.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2010
Utgiver
Universitetet i Agder, University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit