Implementering av en IT-kompetanseutviklingsmodell
Abstract
I denne oppgaven tar jeg for meg kompetanseutvikling i en IT-enhet gjennom en
aksjonsforskningsprosess. Det sentrale spørsmålet jeg stiller i denne masteroppgaven, er;
hvordan implementerer man en IT-kompetanseutviklingsmodell?
IT-avdelingen ved Universitetet i Agder er for tiden midt i en prosess med å implementere
ITIL. Dette medfører at det gjennomføres en rekke prosesser innad i avdelingen. En av disse
prosessene består i å kartlegge alle arbeidsoppgaver, og den medfølgende kompetanse. ITavdelingen
har allerede gjort store deler av dette arbeidet selv, på hele avdelingen. I denne
oppgaven forsøker jeg å gjøre det samme, men med fokus på en mindre del av avdelingen, og
med en annen måte å løse problemet på. Jeg tar i bruk en eksisterende
kompetanseutviklingsmodell til dette arbeidet, og anvender denne i praksis. Et av målene
mine er å finne en modell som krever så lite arbeid å bruke, at en leder i en enhet kan ta i bruk
modellen uten å måtte sette av mer enn nødvendig arbeidskraft til det.
Kompetanse er et bredt felt, og har mange dimensjoner ved seg. Det er mye diskutert i
litteraturen, og det ser ikke ut til å være etablert noen felles definisjon eller forståelse av det.
Følgende av dette ligger blant annet i de ulike kompetanseutviklingsmodellene der ute, og det
er muligens også grunnen til at jeg kun har funnet en passendes ITkompetanseutviklingsmodell
i perioden.
Jeg tar i bruk IT-kompetanseutviklingsmodellen sin prosess for anvendelse av modellen, og
tar for meg denne i en aksjonsforskningsprosess med planlegging, gjennomføring og
vurdering i etterkant. Aksjonsforskning innebærer ofte flere iterasjoner i arbeidet, men dette
har det ikke vært anledning til i dette tilfellet på grunn av tidsmangel.
Prosessen for anvendelse av kompetanseutviklingsmodellen tok meg gjennom fem steg;
• Fastsettelse av hvilke oppgaver enheten skal gjøre
• Fastsettelse av kompetansekrav
• Kartlegging av kompetanse
• Beskrivelse av kompetansegap
• Steg for kompetanseløft
Ut ifra dette har jeg identifisert flere områder man bør se på i forhold til å foreta et
kompetanseløft. Det er viktig å understreke at de funnene som er gjort i denne oppgaven ikke
gir et fasitsvar på dagens kompetanse i enheten, men det kan gi en pekepinn i hvilken retning
man bør når man skal øke kompetansen.
Jeg tar også for meg kompetansearbeidet til IT-avdelingen, og analyserer dette ut ifra mitt
arbeid og det jeg har lært. Jeg foreslår endringer som kunne vært gjort, og kommer med en
anbefaling om at man kan vurdere å se på modellen som er brukt i denne oppgaven, siden de
to fremgangsmåtene er relativt like.
Denne oppgaven kommer med et bidrag i forhold til kompetansekartlegging, og viser hvordan
en implementering eller anvendelse av en IT-kompetanseutviklingsmodell kan foregå. Det er
ingen fasit for hvordan en slik implementering gjøres, men nærmere en tilnærming som kan
brukes som et utgangspunkt dersom man ønsker å ta den nevnte modellen nærmere i øyensyn.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer - Universitetet i Agder 2008