Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrandsvoll, Hilde
dc.date.accessioned2011-10-14T08:23:24Z
dc.date.available2011-10-14T08:23:24Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135616
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011en_US
dc.description.abstractMålet mitt med denne oppgaven var å analysere mulige årsaker til hvorfor Skipsplast AS og Windy Boats AS kom seg bedre gjennom finanskrisen enn hva andre fritidsbåtprodusenter gjorde. Det er blitt gjennomført en strategisk analyse av fritidsbåtprodusentene Skipsplast AS og Windy Boats AS. Basert på ressursbasert teori og ved å bruke rammeverket VRIO har fire av bedriftenes ressurser blitt identifisert. Ved å bruke rammeverkets kriterier ble det vurdert om ressursene bedriftene besitter kan bli sett på som verdifulle, sjeldne, imiterbare og om de var organisert på en slik måte at ressursenes potensial ble utnyttet optimalt av bedriftene. Dette ble gjort for å vurdere om ressursene dannet et grunnlag for konkurransefortrinn overfor konkurrenter i bransjen. I den eksterne analysen vil bedriftenes strategiske posisjonering bli analysert. Undersøkelsen som er blitt utført er basert på to kvalitative casestudier ved bruk av historiske data fra bedriftene Skipsplast AS og Windy Boats AS. Videre ønsker jeg å undersøke i hvilken grad bedriftenes ressurser og strategiske posisjonering i markedet kan ses i sammneheng med bedriftenes overlevelse gjennom en nedgangstid hvor flere båtprodusenter gikk konkurs. Skipsplast AS Og Windy AS innehar flere av de samme ressursene selv om bedriftene har ulik strategisk satsing på forskjellige markeder. Analysen viser at begge bedriftene innehar verdifulle finansielle-, menneskelige- og organisatoriske ressurser for å håndtere finanskrisen. Det var ikke en enkelt årsak til at bedriftene klarte seg gjennom finanskrisen. Hovedårsakene kan oppsummeres ved at bedriftene hadde en god økonomi med en oppspart buffer, kompetansesterke ansatte og et godt omdømme.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleFinanskrisen i fritidsbåtbransjen : en stategisk analyse av fritidsbåtprodusentene Skipsplast AS og Windy Boats ASen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber94 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel