Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorErlandsen, Morten
dc.date.accessioned2011-11-24T08:23:51Z
dc.date.available2011-11-24T08:23:51Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135596
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011no_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg hentet inn informasjon om den maritime næringen, da spesielt med fokus på krisen på 1970- og 1980-tallet, og for dagens situasjon. Informasjonen skal belyse de to situasjonene, for så å legges til grunn for en sammenligning. Det teoretiske rammeverket i oppgaven inneholder historisk informasjon om den maritime næringen, makroøkonomiske synspunkter med tanke på handel og verdensøkonomi, samt teori tilknyttet den maritime næringen. Denne teorien skal legge grunnlaget for den videre presentasjonen og vurderingen av situasjonene. Krisen som rammet skipsfarten på 1970- og 1980-tallet oppstod som følge av store ordrer innen spesielt tankmarkedet, og ble utløst av oljekrisen i 1973-1974. Krisen ble forlenget av Den iranske revolusjon, som medførte den andre oljekrisen. Konsekvensene av oljekrisene var en nedgang i behovet for transport av olje til sjøs, og da flåten av oljetankere vokste, på grunnlag av store ordrene av skip i forkant av kollapsen i 1973, så fikk dette langvarige konsekvenser for næringen. Dagens situasjon innen skipsfarten ble utløst av finanskrisen som slo til i 2007, men konsekvensene for skipsfarten ble først gjort gjeldende i 2008. Finanskrisen førte til et stort fall i ratene for hele næringen, og man ser nå store ordre spesielt innenfor tørrbulk. Hvis samtlige, eller flesteparten av disse ordrene blir levert, så vil man oppleve et vesentlig høyere tilbud enn etterspørsel av skip i et allerede presset marked. De to situasjonene har like trender og kjennetegn, men hovedforskjellen er hvordan tank og tørrbulk har blitt rammet i forskjellig grad. Mens man under krisen på 1970- og 1980-tallet så at tankmarkedet ble hardest rammet, så er det situasjonen innenfor tørrbulk som ser mørkest ut i dag. Derfor bør næringen aktivt gå inn for å redusere tilbudet, da næringen er kritisk utsatt hvis man skulle se et nytt fall i etterspørselen. Foreløpig er det få lyspunkter i næringen, og man vil mest sannsynlig se en langvarig periode med relativt lave fraktraterater som følge av størrelsen på ordrebøkene.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleKrisen innen skipsfarten på 1970- og 1980-tallet sammenlignet med dagens situasjon : hva er likhet, og hvordan kan man forebygge en like lang resesjon denne gang?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber80 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel